تاثیر هشت هفته تمرینات تناوبی خیلی شدید بر بیان ژن های M ir-210 و گیرندهEphrinA3 در عضله نعلی رت های نر سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
Mir-210، میکروRNA پروآنژیوژنزی سلول های اندوتلیال می باشد. این میکرو RNA، از طریق سرکوب برخی هدف های ژنی و پروتئینی باعث فرآیند آنژیوژنز می شود. هدف از این مطالعه، تعیین چگونگی اثرگذاری تمرین تناوبی خیلی شدید بربیان ژن های Mir-210 و گیرنده EphrinA3 عضله نعلی رت های نر سالم بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی12 سر رت نر نژاد ویستار در سن هشت هفتگی با میانگین وزن77/9±5/210 گرم انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تمرین تقسیم شدند. تمرین تناوبی خیلی شدید در پنج روز در هفته و در مجموع به مدت هشت هفته شامل سه تناوب (چهار دقیقه با شدت 90 تا 100 درصد VO2max و دو دقیقه با شدت 50 تا 60 درصد VO2max) بود. 24 ساعت پس از اتمام پروتکل تمرینی، رت ها تشریح و عضله نعلی آنها جدا شد. میزان بیان ژن های Mir-210 و گیرنده EphrinA3 با تکنیک Real time-PCR انجام گرفت. میزان بیان ژن های Mir-210 و گیرنده EphrinA3 با استفاده از روش∆∆CT-2 محاسبه شد.برای تعیین معنی دار بودن متغیرها بین گروه های تحقیق از آزمون آماری تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، اجرای تمرینات تناوبی خیلی شدید موجب تغییر معنی داری بر بیان ژن Mir-210 نشد(16/0p=) ولی بیان ژن EphrinA3در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل معنی دار شد(000/0p=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد افزایش هرچند غیر معنی دار Mir-210 و کاهش بیان ژن EphrinA3 باعث عملکرد پروآنژیوژنزی سلول های اندوتلیالی می شود و افزایش VO2max رت ها در پی هشت هفته اجرای تمرینات تناوبی خیلی شدید می تواند ناشی از افزایش فرآیند آنژیوژنز باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!