نگرش به آموزش فراگیر و عوامل موثر بر آن در مدیران مدارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 بررسی نگرش مدیران مدارس نسبت به آموزش فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه و عوامل موثر بر آن در استان قم، هدف پژوهش حاضر بوده است. 

روش

 نمونه ای 113 نفری از مدیران مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی از طریق  نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه نگرش سنج آموزش فراگیر، سعیدی و سلیمانوندی، 1386، نگرش مدیران نسبت به آموزش فراگیر، سنجیده شد. برای تحلیل های آماری  از آزمونهای آماری تی کروسکال والیس، و یومان ویتی استفاده شد. 

یافته ها

 نتایج مبین آن بود که نگرش مدیران نسبت به آموزش فراگیر در کل مثبت است (01/0   p≤)، ولی در بین عوامل شش گانه  نگرش، یعنی: فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی، روابط دانش آموزان، تامین منابع لازم، جو یادگیری، و نتایج حاصل از فراگیرسازی، صرفا نگرش مرتبط با دو عامل جو یادگیری و نتایج حاصل از فراگیر سازی، مثبت  بود. همچنین،  نتایج حاکی از آن بود که سابقه تدریس به دانش آموزان با نیازهای ویژه، و گذراندن دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه آموزش فراگیر، بر نگرش مدیران تاثیر دارد، ولی محل خدمت (شهر، روستا)، و مدرک تحصیلی  بر نگرش آنان بی تاثیر است. 

نتیجه‌گیری: 

با توجه به آنکه نگرش نسبت به آموزش فراگیر، به صورت کلی، در مدیران مدارس مثبت بود، ولی بررسی عوامل تشکیل دهنده آن،  نشان داد که در چهار عامل:  فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی، روابط دانش آموزان، و تامین منابع لازم، نگرش  به آموزش فراگیر مثبت نیست؛ از سویی دیگر، سابقه تدریس به دانش آموزان با نیازهای ویژه و گذراندن دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه آموزش فراگیر، بر نگرش مدیران موثر بود، می توان این گونه نتیجه گرفت که باید سعی شود مدیران مدارس فراگیر از بین افرادی انتخاب شوند که سابقه و تجربه کار آموزشی با کودکان با نیاز های ویژه را داشته باشند و همچنین کارگاه های تخصصی مرتبط با عوامل آموزش فراگیر را برای آنان طراحی و اجرا کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
359
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!