تعیین ماشین های بردار پشتیبان بهینه در طبقه بندی تصاویر فرا طیفی بر مبنای الگوریتم ژنتیک

پیام:
چکیده:
امروزه تصاویر فرا طیفی به علت غنای اطلاعات طیفی یک ابزار قوی و کارامد در سنجش از دور به حساب می آیند و امکان تمایز بین عوارض مشابه را فراهم می آورند. با توجه به پایداری ماشین های بردار پشتیبان در فضاهایی با ابعاد بالا، یک گزینه مناسب در طبقه بندی تصاویر فرا طیفی محسوب می شوند. با این وجود، عملکرد این طبقه بندی کننده ها تحت تاثیر پارامترها و فضای ویژگی ورودی آن ها می باشد. به منظور استفاده از ماشین های بردار پشتیبان با بیشترین کارایی، می بایست مقادیر بهینه ی پارامترها و همچنین زیر مجموعه بهینه از ویژگی های ورودی تعیین گردند. در این تحقیق از توانایی الگوریتم ژنتیک به عنوان یک تکنیک بهینه سازی فرا ابتکاری، در تعیین مقادیر بهینه پارامترهای ماشین های بردار پشتیبان و همچنین انتخاب زیرمجموعه ویژگی های بهینه در طبقه بندی تصاویر فرا طیفی استفاده شده است. نتایج عملی از به کارگیری روش فوق در خصوص داده های فرا طیفی سنجنده AVIRISنشان می دهند، ویژگی های ورودی و پارامترها هر کدام جداگانه تاثیر بسزایی بر عملکرد ماشین های بردار پشتیبان دارند ولی بهترین عملکرد طبقه-بندی کننده با حل همزمان آن دو بدست می آید. در حل همزمان تعیین پارامتر و انتخاب ویژگی، برای کرنل گوسین و پلی نومیال به ترتیب 5% و 15% افزایش دقت با حذف بیش از نیمی از باندهای تصویر حاصل شد. همچنین الگوریتم بهینه سازی شبیه سازی تبرید تدریجی به منظور مقایسه با الگوریتم ژنتیک پیاده سازی شد که نتایج حاکی از برتری الگوریتم ژنتیک به ویژه با بزرگ و پیچیده شدن فضای جستجو در رویکرد حل همزمان تعیین پارامتر و انتخاب ویژگی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!