بررسی نقش نیلوفر آبی در هنر ایران باستان و دوران اسلامی

پیام:
چکیده:
نیلوفر، از آن دست گیاهانی است که در آئین و ادیان مختلف توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است. این گیاه در رویکردهای اسطوره ای و نمادین با مفاهیمی چون رویش، زایش و باروری مرتبط است. بنابر آنچه بیان شد، بررسی نماد نیلوفر در نگاره های دوران هخامنشی و ساسانی و بازتاب آن در هنر دوره اسلامی، موضوعی است که برای مقاله پیش رو درنظر گرفته شده است. برای محقق ساختن چنین موضوعی که هدف این پژوهش نیز به شمار می رود، جایگاه نماد نیلوفر در تمدن ایران باستان و اسطوره های مرتبط با آن در ادیان ایران باستان و همچنین ارتباط این نماد با گل شاه عباسی، تحلیل شده است.
براین مبنا، پرسش های قابل طرح در تحقیق حاضر بدین قرار است که برچه مبنایی می توان نیلوفر را نماد آفرینش و باروری در ایران باستان دانست و ارتباط آن را با آب توجیه کرد. دیگر اینکه چگونه پس از ظهور اسلام گل نیلوفر به عرصه هنر اسلامی راه یافت.
روش تحقیق به کاررفته در این مقاله، توصیفی- تطبیقی و یافته اندوزی آن هم به شیوه کتابخانه ای است. براین اساس، جایگاه نماد نیلوفر در اسطوره های ایرانی با هدف روشن ساختن جنبه کهن الگویی آن مطرح می شود که ازطریق این بررسی، مفاهیم نهفته در پس این نقش مایه و ارتباط آن با نمادهای وابسته بیان می شود.
پس از بررسی های صورت گرفته آنچه به عنوان یافته اصلی این پژوهش قابل طرح است، بیان این نکته است که نقش نیلوفر همانند سایر هنرهای کاربردی و تجسمی دارای یک روند تحول و سیر تکاملی در طول دوره های مختلف باستان به ویژه دوره اسلامی بودهاست آنگونه که سیر تحول نقش این گل، تحول آن را از یک هنر آئینی به یک هنر کاربردی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!