تحلیل اکتشافی مولفه های موثر بر آموزش به مددجو در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا: مطالعه مقطعی-تحلیلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
انجام آموزش توسط پرستاران از جمله معیارهای مهم در ارتقاء کیفیت مراقبت از مددجویان است که اجرای آن می تواند موجب کاهش تنش و هزینه ها گردد. هدف از این مطالعه ارزیابی جامع از وضعیت آموزش به مددجو با استفاده از روش چند متغیره تحلیل عاملی در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی– تحلیلی با رویکرد اکتشافی است که در سال 1392 با بکارگیری روش چند متغیره تحلیل عاملی، صورت گرفته است و پرسشنامه سنجش وضعیت آموزش به مددجو را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. داده ها به روش تحلیل عاملی و در نرم افزار SPSS نسخه ی 21 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
پس از تکمیل پرسشنامه توسط پرستاران، تحلیل عاملی جهت اکتشاف مولفه های موثر بر آموزش به مددجو صورت پذیرفت. بدین ترتیب پس از انجام تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس با توجه به ملاک کیزر و ارزش ویژه، 5 عامل استخراج شد. 44% از واحد های مورد پژوهش مرد و 56% از ایشان زن بودند. میانگین سنی واحد های مورد پژوهش 33/71 با انحراف معیار 7/05 بود. 98 % واحد های مورد پژوهش دارای مدرک کارشناسی، 1% دارای مدرک کاردانی و 1% دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند.
بحث و نتیجه گیری
مبتنی بر یافته های به دست آمده، 5 مولفه الف) اصل مهارت های یاددهی، ارتباطی و انگیزش دهی در آموزش به مددجو، ب) اصل هماهنگی و همکاری در آموزش به مددجو، ج) اصل توجه به زمینه های فرهنگی و روانشناختی در آموزش به مددجو، د) اصل ارج گذاری آموزش به مثابه بخشی از مراقبت مددجو و ه) اصل انطباق جنسیتی در آموزش به مددجو استخراج گردید. با توجه به یافته های این مطالعه، فرایند آموزش به بیمار دارای اصولی است که پرستاران نسبت به مبانی آن واقف هستند. لیکن جهت تحقق پایدار این فرایند می بایست به مولفه های موثر بر آن توجه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1268860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!