تاثیر تغذیه مرطوب بر عملکرد، خصوصیات لاشه و برخی فراسنجه های بیوشیمیایی خون جوجه های گوشتی در جیره های بر پایه ذرت-کنجاله سویا در شرایط تنش گرمایی

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور بررسی تاثیر تغذیه مرطوب بر عملکرد، خصوصیات لاشه و برخی فراسنجه های بیوشیمیایی خون جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره بر پایه ذرت-کنجاله سویا در شرایط تنش گرمایی انجام شد. تعداد 160 قطعه جوجه گوشتی نر یکروزه سویه راس 308 با میانگین وزنی مشابه در قالب طرح کاملا تصادفی به 4 تیمار و 4 تکرار و 10 جوجه در هر تکرار تقسیم شدند. در هفته اول تمامی جوجه ها با جیره خشک تغذیه شده و تیمارهای آزمایشی شامل 4 سطح صفر، 50، 100 و 150 درصد رطوبت پس از یک هفتگی در اختیار آنها قرار داده شد. آماده سازی خوراک در چند نوبت انجام گرفته و در اختیار جوجه ها قرار می گرفت. جوجه ها در 4 هفته اول با دمای توصیه شده راهنمای سویه راس 308 پرورش یافته و در 2 هفته آخر به مدت 8 ساعت از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر تحت شرایط تنش گرمایی در دمای 1±33 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. در پایان دوره پرورش از هر تکرار 2 جوجه به تصادف انتخاب و کشتار شدند. نتایج نهایی نشان داد که در پایان دوره پرورش تیمارهای آزمایشی از نظر میزان خوراک مصرفی، افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک نهایی با هم اختلاف معنی داری داشتند)05/0. (P<در مورد این صفات در پایان دوره آزمایش، تیمار شاهد عملکرد بهتری را نشان داد. اما از نظر خصوصیات لاشه و فراسنجه های بیوشیمیایی خون با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1269525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!