بررسی رابطه فیلوژنی با توزیع ژن های کد کننده فاکتورهای ویرولانس در ایزوله های اشریشیا کولی جدا شده از دستگاه تناسلی زنان مراجعه کننده به کلینیک زنان شهرستان زابل به روش Multiplex-PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توانایی اتصال به سطوح میزبانی وجود رسپتور های سیدروفور و اگزوتوکسین آلفا همولیزین جزء اساسی ترین فاکتور دخیل در ایجاد بیماری توسط پاتوژنهای میکروبی می باشند. سویه های اشریشیا کولی ایجاد کننده عفونت های دستگاه ادراری- تناسلی دارای تعداد زیادی از ژن های کد کننده فاکتورهای ویرولانس می باشند. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ژن های کد کننده فاکتور های ویرولانس در اشریشیا کولی مولد عفونت ادراری- تناسلی در زنان مراجعه کننده به کلینیک زنان شهرستان زابل انجام شده است.
مواد و روش ها
در مجموع 380 نمونه سواب از ترشحات واژن و اندوسرویکس در طی شش ماه از بهمن 91 تا مرداد 92 جمع آوری شد.با استفاده از روش های بیوشیمیایی استاندارد اشریشیا کولی بودن 132 نمونه تایید شد. پس از استخراج DNA از نمونه ها به روش جوشاندن از DNA برای تعیین حضور و شیوع ژن های کد کننده فاکتورهای ویرولانس از جمله iroN، iucD، fimH و hlyA استفاده شد. تعیین گروه های فیلوژنی تمام ایزوله ها با استفاده از حضور ژن های، chuA yjaA و قطعه TspE4.C2 انجام شد.
یافته ها
میزان فراوانی ژن های hlyA، iroN، iucD، fimH در بین 132 ایزوله به ترتیب 71، 37، 31 و 17% تعیین گردید. از مجموع کل ایزوله 7%، 19%، 62% و 14% به ترتیب در گروه های A B1 B2 و D قرار گرفتند. گروه B2 بیشترین شیوع ژن های بیماری زا را نسبت به سایر گروه ها دارا بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ژن های fimH iucD و iroN شایعترین ژن های کد کننده فاکتور های ویرولانس در اشریشیا کولی جدا شده از عفونت دستگاه تناسلی می باشند. این یافته ها می تواند اطلاعاتی را در رابطه با اهمیت آنها در آسیب شناسی عفونت دستگاه ادراری-تناسلی، مدیریت عفونت های سرویکو-واژینال و راهکارهای درمانی را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1269897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!