بررسی اپیدمیولوژی سرویکوواژینیت و عوامل موثر بر آن در مراجعین به آزمایشگاه مرکزی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه

واژنیت از جمله شایع ترین عفونت های سرویکو واژینال در بین زنان نواحی مختلف جهان می باشد که دارای اتیولوژی قارچی، باکتریال و انگلی می باشد. در بررسی متون پزشکی تفاوتهای قابل ملاحظه ای در مورد عوامل اتیولو‍ژیک واژنیتها براساس مناطق جغرافیایی مشاهده می شود. این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژی عفونتهای سرویکوواژینال و عوامل دخیل در بروز این عفونت در افراد علامت دار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی یزد انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بصورت سرشماری بر روی تعداد 370 نفر از افرادعلامت دار (دارای خارش، سوزش، ترشح و...) مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی یزد که جهت نمونه برداری و تشخیص آزمایشگاهی واژینیت به آزمایشگاه مرکزی یزد فرستاده شده بودند صورت می گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه، نمونه برداری جهت بررسی میکروسکوپی در لام مستقیم و انجام کشت برروی محیط اختصاصی انجام گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و بکارگیری آزمون های آماری ANOVA و Chi-square با میزان معنی دار کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته ها

مجموعا 195 نفر از افراد مورد بررسی (7/52 درصد) مبتلا به وا‍ژنیت بودند که به ترتیب شامل واژینیت باکتریال93 نفر (2/25 درصد)، کاندیدایی87 نفر (5/23 درصد) و تریکومونایی 15 نفر (4 درصد) بودند. بیشترین میزان آلودگی مربوط به گروه سنی 39-30 سال و کمترین آن در گروه سنی زیر 19 سال مشاهده گردید. در بین روش های مختلف پیشگیری از حاملگی کمترین موارد عفونت کاندیدایی و باکتریال نزد استفاده کنندگان از روش طبیعی دیده شد (7/7 درصد) و بیشترین موارد ابتلا از این نظر مربوط به استفاده کنندگان قرص های خوراکی بود (7/29 درصد). رابطه معنی داری بین بانوان خانه دار و میزان ابتلای به واژینیت مشاهده گردید (001/0 (P=.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سرویکوواژینیت های با عامل باکتریال و کاندیدایی بخصوص در زنان علامت دار شایعتر است. بالاترین میزان بروز واژینیت کاندیدایی نیز در خانمهای گروه سنی 39-30 ساله، خانمهای خانه دار و افراد استفاده کننده از قرص های هورمونی پیشگیری کننده مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1270280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!