تاثیر یک جلسه فعالیت استقامتی بر سطوح آدیپونکتین سرمی در مردان سالمند دارای اضافه وزن

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اضافه وزن و چاقی یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. بافت چربی محل تولید آدیپوکاین هایی است که در تنظیم متابولیسم گلوکز نقش دارند. هدف مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر یک جلسه فعالیت استقامتی بر سطوح آدیپونکتین سرم در مردان سالمند دارای اضافه وزن می باشد.
مواد و روش ها
12 مرد سالمند سالم (سن: 53/2±41/63 سال، قد: 27/6±17/173 سانتی متر، وزن: 37/7±9/76 کیلوگرم، شاخص توده ی بدنی: 52/1±61/25 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی ها یک جلسه فعالیت رکاب زنی بر روی چرخ کارسنج با شدت 75 -70 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 30 دقیقه اجرا کردند. خون گیری در دو مرحله ی قبل، بلافاصله بعد از فعالیت انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته و آزمون ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS18 در سطح معنی داری 05/0 بررسی شدند.
یافته ها
تغییرات معنی داری در مقادیر آدیپونکتین سرم در پاسخ به فعالیت ورزشی نشد و رابطه ی معنی داری نیز بین مقادیر آدیپونکتین سرم و شاخص مقاومت به انسولین مشاهده نشد. میزان گلوکز خون، انسولین و شاخص مقاومت به انسولین در پاسخ به فعالیت ورزشی به طور معنی داری کاهش یافت (001/0=P، 001/0=P و 0001/0=P) و همبستگی معنی داری بین انسولین و شاخص مقاومت به انسولین مشاهده شد (996/0=r).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت 30 دقیقه فعالیت رکاب زنی بر روی چرخ کارسنج، باعث تغییرات معنی داری در غلظت گلوکز خون، انسولین و شاخص مقاومت به انسولین شده ولی تاثیر معنی داری بر سطوح آدیپونکتین سرم ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!