بررسی پرتوهای گاما در سنگ های ساختمانی موجود در شهر کرمان، سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی سنگ های ساختمانی عناصر رادیواکتیوی نظیر اورانیوم و توریوم دارند. از آنجا که انسان بطور متوسط 80 درصد وقت خود را در داخل ساختمان ها سپری می کند احتمال پرتوگیری آن توسط انسان بالا می رود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی دزیمتری سنگ های ساختمانی در سنگفروشی های شهر کرمان در سال 1392 به منظور مشخص کردن میزان پرتوزایی آنها می باشد.
روش بررسی
با مراجعه به سنگفروشی های شهر کرمان، سنگ های ساختمانی موجود و مصرفی، شناسایی و فهرستی از آنها تهیه گردید. جمعا 275 نمونه از انواع مختلف سنگ توسط دزیمتر قلمی مدل MKS در دو حالت تعیین آهنگ دز گاما EDR))Equivalent Dose Rate برحسب میکروسیورت بر ساعت و تعیین دز معادل گاما ED (Equivalent Dose) برحسب میلی سیورت اندازه گیری شد.
یافته ها
بیشترین میزان EDR در سنگ های گرانیت مورد آزمایش مربوط به گرانیت وارداتی قرمز چین به میزان 22/0، در سنگهای مرمریت، صورتی انارک به میزان 077/0، در سنگ های آهکی، زرد ماکو به میزان 03/0 و در سنگ های چینی، کرم عباس آباد به میزان039/0 میکروسیورت بر ساعت مشاهده شد. میزان ED تمامی نمونه ها برابر صفر تعیین گردید.
نتیجه گیری
اگرچه میزان پرتوی اکثریت سنگ های مورد آزمایش کمتر از حد مجاز می باشد اما میزان دز سنگ های گرانیت کمی بیش از حد مجاز می باشد، از این رو توصیه می شود در مواردی که سنگ های مشابه با دز کمتر در کشور وجود دارد از ورود آنها جلوگیری شود. ضمنا تدوین استانداردهای ملی برای پرتوزایی انواع سنگ ها به منظور استفاده در ساختمان ها توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!