طراحی و ساخت خرک ارگونومیک منطبق با مشخصات آنتروپومتریک دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شایعترین اختلالات عضلانی-اسکلتی دانشجویان کمر درد و شانه درد شناخته شده است که نحوه نشستن و تماس با تجهیزات دانشگاهی عامل اصلی بروز این ناراحتی ها می باشد. هدف از انجام این پژوهش توسعه و ساخت مدل خرک نقاشی ارگونومی با استفاده از روش های طراحی صنعتی به منظور کاهش آسیب های عضلانی-اسکلتی و افزایش رضایت کاربران از استفاده آن می باشد.
روش ها
بصورت یک مطالعه تجربی است که با استفاده از متدهای طراحی صنعتی و آنالیز آنتروپومتری و روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (RULA) خرک نقاشی طراحی مجدد شده است. شرکت کنندگان 28 نفر از دانشجویان نقاشی دانشگاه هنر اصفهان می باشند، که برای طراحی و نقاشی از خرک نقاشی موجود استفاده می کنند.
یافته ها
14% ازشرکت کنندگان دارای امتیاز نهایی RULA7، 39% با امتیاز نهایی 6-5 و 47% باقیمانده دارای امتیاز نهایی 3-2 بوده اند. فاکتورهای تاثیرگذار بر امتیاز نهایی RULA جنسیت (003/0=P)، ارتفاع قد (0004/0=P) وارتفاع رکبی (004/0=P) بدست آمده است. میانگین امتیاز نهایی RULA زن ها از مردها بیشتر بوده است.
نتیجه گیری
ارتفاع خرک طراحی شده در پژوهش حاضر با توجه به آنالیز آنتروپومتری 430 میلیمتر تعیین شد و پشتی مناسب(با ارتفاع 330 میلیمتر) با زاویه 105 درجه نیز به طرح نهایی اضافه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1301 تا 1310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!