ارزیابی وضعیت آسایش حرارتی کارکنان مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) و مقایسه آن با استاندارد اشری

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه بحث آسایش حرارتی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و کاربرد تجهیزات و وسایل مختلف در محیط کار برای مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در محیط های صنعتی و غیر صنعتی بخصوص کارکنان بیمارستانها به دلیل تنوع در نوع افراد شاغل و نوع کاری که انجام می دهند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آسایش حرارتی کارکنان مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) در شهراصفهان انجام شد.
روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه مورد بررسی کلیه کارکنان طبقه زیرزمین مرکز آموزشی درمانی الزهرا بوده است که در آنجا مشغول به کار بودند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری و ججم نمونه 161 نفر بود. داده ها هم از طریق ارزیابی ذهنی به وسیله پرسشنامه و هم از طریق اندازه گیری فیزیکی چهارپارامتر یعنی دمای هوا، رطوبت نسبی، سرعت جریان هوا و میانگین دمای تشعشعی توسط دستگاه WBGT جمع آوری شد. شاخص PMV به روش نرم افزاری براساس پارامترهای اندازه گیری شده محاسبه شد و همزمان از طریق پرسشنامه نیز مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند..
یافته ها
آنالیز آماری داده های جمع آوری شده از بخش های مختلف نشان داد که بخش های آشپزخانه،لندری و استریلیزاسیون مقدار PMV به ترتیب برابر با 2.5،2.5،2.2 وشاخص PPD به ترتیب برابر 93،93 و85 بودکه از دیگر قسمتها دمای بالاتری را نشان دادند و به طور کلی به جز دفتر گروه ها و کلاس های آموزشی دیگر بخش ها و واحد های مربوطه در خارج از محدوده آسایش حرارتی استاندارد اشری 55 قرار داشتند
نتیجه گیری
با توجه به این که تمام بخش ها و واحد هایی که هم از طریق ذهنی و هم فیزیکی شاخص های آسایش حرارتی را نشان می دادند دارای تهویه طبیعی نبودند این نتیجه گرفته شد که با انجام طراحی صحیح و استفاده از هوای بیرون برای تهویه طبیعی و برقراری تبادل هوا در محل کار می توان به محدوده آسایش حرارتی مطابق با استانداردهای بین المللی دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1283 تا 1292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!