موسیقی داخلی در شعر عبدالوهاب البیاتی - دیوان «الموت فی الحیاه» -

پیام:
چکیده:
موسیقی واژه ای با ریشه ی یونانی است که در لغت «جریان یافتن و جاری شدن» معنا می دهد و موسیقی شعری به توالی منظم مجموعه ای از عناصر آوایی و غیر آوایی که به شعر زیبایی می بخشند، اطلاق می شود. موسیقی یکی از مهم ترین ارکان شعر بوده که به دو قسمت موسیقی داخلی و موسیقی خارجی تقسیم می شود. با توجه به رهاشدن شعر جدید از بند وزن و قافیه، اهمیت موسیقی خارجی که مشتمل بر این دو عنصر می باشد، رو به کاهش نهاده، لذا موسیقی داخلی در شعر جدید از اهمیت به سزایی برخوردار است.
این مقاله در ابتدا به تعریف ایقاع و موسیقی و چگونگی کاربرد این دو اصطلاح در آثار نقدی پرداخته و سپس، بررسی موسیقی داخلی و عناصر آن را در شعر عبدالوهاب بیاتی، شاعر معاصر عراقی، با استناد به دیوان «الموت فی الحیاه» به دنبال دارد.
موسیقی داخلی در دو بخش صوتی و معنوی نمود داشته که بخش معنوی آن، موسیقی افکار نیز نامیده می شود. در بخش صوتی عناصری همچون جناس و انواع تکرار در شعر بیاتی بررسی شده است، چنانچه در بخش معنوی نیز از عناصری هچون تضاد، رمز و اسطوره، مراعات النظیر و التفات بحث می شود.
روش و منهج این پژوهش، تحلیلی- توصیفی است و با شیوه ی مطالعه ی کتابخانه ای انجام گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!