تاثیر موسیلاژ آلوئه ورا بر روند ترمیم زخم و القاء بیان ژن فاکتور رشد شبه انسولینی پوست آسیب دیده موش balb/c

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

گیاه آلوئه ورا (Aloe barbadensis Miller) از جمله گیاهان استوایی بوده که به منظور ترمیم بسیاری از سوختگی ها و دیگر زخم ها کاربرد فراوان دارد؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات موسیلاژ آلوئه ورا بر فرآیند ترمیم زخم در پوست آسیب دیده موش انجام شده است.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی 30 سر موش سوری نر نژادbalb/c در محدوده وزنی 2±22 گرم به پنج گروه بدون زخم (کنترل منفی)، زخم با تیمار سرم فیزیولوژیک به مدت 8 روز، زخم با تیمار سروم فیزیولوژیک به مدت 16 روز، زخم با تیمار موسیلاژ آلوئه ورا به مدت 8 روز و زخم با تیمار آلوئه ورا به مدت 16 روز تقسیم شدند. بر روی پشت هر موش دو زخم مساوی به قطر 2 ±10 میلی متر با برداشت ضخامت کامل پوست (Full-thickness) ایجاد گردید. پس از 8 و 16 روز از هر گروه نمونه برداری های به عمل آمدو از تکنیک RT-PCR جهت بررسی میزان بیان ژن فاکتور رشد شبه انسولینی (IGF) و در مطالعات بافت شناسی تغییرات بافتی مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی آماری از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی (Tukey) استفاده شد.

یافته ها

تیمار با موسیلاژ آلوئه ورا سبب افزایش بیان ژن فاکتور رشد شبه انسولینی (IGF) در 8 و 16 روز پس از ایجاد زخم نسبت به گروه شم گردید (05/0P<). همچنین تیمار آلوئه ورا موجب افزایش باز تولید اپی تلیوم و تحریک تولید سلول های فیبروبلاست، فیبروسیت، رشته های کلاژن و آنزیوژنز در ناحیه آسیب دیده گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان موسیلاژ آلوئه ورا را به عنوان یک ترمیم کننده قوی در ترمیم آسیب های پوستی مورد استفاده بهینه قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!