بررسی ارتباط بین غلظت فلوراید آب آشامیدنی با اندکس DMFT در دانش آموزان مدارس راهنمایی مطالعه موردی: شهرهای پیرانشهر و پلدشت، آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
فلوراید مهم ترین ماده معدنی در پیشگیری از پوسیدگی های دندانی است. بخش زیادی از فلوراید دریافتی توسط انسان از آب آشامیدنی به دست می آید. در این مطالعه ارتباط بین میزان فلوراید منابع آب آشامیدنی با اندکس DMFT دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر پیرانشهر و پلدشت واقع در استان آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده، اندکس DMFT بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 145 نفر (75 پسر و 70 دختر) از دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس پیرانشهر و 130 نفر (65 پسر و 65 دختر) مدارس راهنمایی شهر پلدشت که همگی از آغاز تولد تاکنون در همان منطقه زندگی می کردند با معاینه توسط آینه و سوند در نور طبیعی تعیین گردید و برای جمع آوری داده ها پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و شدت فلوئوروزیس بر اساس طبقه بندی Dean گردآوری شد. میزان فلوراید منابع آب آشامیدنی پیرانشهر و پلدشت نیز از شرکت آب و فاضلاب شهرستان ها گرفته شد. به منظور بررسی و ارتباط بین غلظت فلوراید آب آشامیدنی و اندکس DMFT در دانش آموزان مدارس راهنمایی این شهر ها آزمون رگرسیون خطی مورداستفاده قرار گرفت.
یافته ها
غلظت فلوراید منابع آب آشامیدنی شهر پیرانشهر به طور میانگین 1/0 میلی گرم در لیتر (حداقل 015/0 و حداکثر 185/0 میلی گرم بر لیتر) بوده است و در پلدشت به طور میانگین 35/2 میلی گرم در لیتر (حداقل 36/1 و حداکثر 4 میلی گرم در لیتر) بوده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط ضعیفی بین غلظت فلوراید و شاخص DMFT در دانش آموزان مدارس پیرانشهر وجود دارد (ضریب همبستگی کمتر از 035/0) ولی این ارتباط در دانش آموزان مدارس شهر پلدشت بیشتر بوده است (ضریب همبستگی 575/0).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین غلظت فلوراید منابع آب آشامیدنی و شاخص DMFT در دانش آموزان مورد مطالعه وجود نداشته است. پوسیدگی دندان ها در این مناطق می تواند ناشی عوامل دیگری مانند بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان شویه و همچنین سبک زندگی و... باشد که بایستی مورد مطالعه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!