بررسی نحوه مصرف انوکساپارین در بیماران بستری در یک مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
Drug Utilization Evaluation (DUE) یا ارزیابی مصرف دارو، نحوه تجویز و مصرف یک دارو را بررسی می کند. ما در این مطالعه نحوه استفاده از انوکساپارین را که یک هپارین با وزن مولکولی پایین بوده و استفاده زیادی در بیماران قلبی عروقی جهت پیشگیری و درمان دارد موردبررسی قراردادیم.
روش بررسی
در یک مطالعه گذشته نگر پرونده 322 نفر از بیمارانی که از تیرماه 91 تا فروردین 92 در این مرکز بستری و انوکساپارین دریافت کرده بودند موردبررسی قرار گرفت و نحوه تجویز و دوز داروی تجویزی با گایدلاین های علمی مقایسه و نتایج استخراج شد.
یافته ها
میانگین سن بیماران 13.19± 61.15 سال بود. از 322 بیمار در 88 نفر (27.3 درصد) علت تجویز پروفیلاکسی و در 234 نفر (72.7 درصد) درمانی بود. دوز مصرفی جهت پروفیلاکسی در 18 بیمار (20.45 درصد) به صورت صحیح و 70 بیمار (79.55 درصد) بالاتر از مقدار توصیه شده بود. همچنین دوز مصرفی جهت درمان در 134 بیمار (57.27 درصد) مطابق با دوز توصیه شده و در 95 بیمار (40.6 درصد) پایین تر از دوز توصیه شده و در 5 بیمار (2.13 درصد) بالاتر از دوز توصیه شده بود.
همچنین در 3 نفر از این بیماران میزان GFR کمتر از 30 بود که در 2 نفر (66.66 درصد) از آن ها میزان دوز تجویزشده بالاتر از دوز توصیه شده و در 1 نفر (33.33 درصد) پایین تر از دوز توصیه شده بود.
بحث: بر اساس نتایج به دست آمده در درصد زیادی از بیمارانی که در آن ها انوکساپارین جهت پروفیلاکسی تجویزشده دوز تجویزشده بالاتر از مقدار توصیه شده بوده است و بالعکس در تجویز درمانی در تعداد قابل توجهی از بیماران میزان تجویز دارو پایین تر از مقدار توصیه شده بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!