بیماری های شایع عفونی در حج

پیام:
چکیده:
زمینه
گردهمایی عظیم سالیانه ی مسلمانان همه کشورهای دنیا در مکه و مدینه برای انجام فرایض حج، بزرگ ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می زند. علاوه بر حج تمتع، کشور عربستان در طول سال نیز پذیرای شمار زیادی زایر برای انجام حج عمره می باشد. این مهاجرت عظیم انسانی، مهم ترین چالش در زمینه ی مراقبت بهداشت عمومی و مسایل کنترل عفونت را به همراه دارد. در نوشتار کنونی، سعی شده است تا مروری بر بیماری های شایع در بین زایرین، نحوه ی انتقال آن ها و چگونگی کنترل این بیماری ها، انجام شود.
مواد و روش ها
در یک بررسی کلی سایت های Pubmed، ScinceDirect و Google scholar، برای واژگان حج، بیماری های عفونی، مکه و عربستان سعودی مورد جستجو قرار گرفتند. جست وجو محدود به مقالات فارسی و انگلیسی چاپ شده در بازه زمانی بیست ساله (1994 الی 2014) بود.
یافته ها
در مجموع مقالات به دست آمده 97 عدد بودند که با حذف موارد مشابه و اطلاعات قدیمی تر، در نهایت تعداد 64 مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت مراسم حج و شیوع بیماری های عفونی گوناگون نظیر عفونت های مننگوکوکی، آنفولانزا، بیماری های اسهالی انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی فردی پیش از مناسک حج و طی آن کاملا ضروری به نظر می رسد. آموزش کارکنان بهداشتی-درمانی و همچنین حاجیان و تمامی افراد حاضر در مراسم حج از اقدامات موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
476 تا 486
لینک کوتاه:
magiran.com/p1273290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!