نقش پروبیوتیک ها در پیشگیری از کولیت و اسهال ناشی از آنتی بیوتیک: کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه
کلستریدیوم دیفیسیل عامل اصلی اسهال ناشی از آنتی بیوتیک در سیستم بیمارستانی است و امروزه استفاده از پروبیوتیک برای پیشگیری و درمان اسهال و کولیت ناشی از آنتی بیوتیک در حال افزایش است. در این مطالعه تاثیر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کواگولانس در پیشگیری از اسهال و کولیت ناشی از آنتی بیوتیک مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، 300 بیمار بستری در بیمارستان ولی عصر (عج) اراک که تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار داشتند، با توجه به معیارهای ورود و خروج مطالعه، به صورت تصادفی به دو گروه مورد (قرص پروبیوتیک، 100میلی گرم در روز) و شاهد (پلاسبو) تقسیم شدند. مداخله مورد نظر از زمان شروع درمان آنتی بیوتیکی تا یک هفته پس از قطع آن ادامه داشت. به همه بیماران اطلاعاتی از علائم کولیت داده شد و علائم بالینی کولیت و بروز اسهال احتمالی و نتایج تست بررسی توکسین کلستریدیوم در مدفوع بیماران مبتلا به اسهال در دو گروه مورد و شاهد ثبت و مقایسه گردید. بعد از جمع آوری داده ها، اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 با استفاده از آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
اسهال ناشی از آنتی بیوتیک در گروه مورد و شاهد به ترتیب 10 نفر (6/6 درصد) گروه پروبیوتیک و 16 نفر (6/10 درصد) بود. میزان بروز اسهال و تعدد نمونه های مدفوع آلوده به کلستریدیوم دیفیسیل بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نداشت. تعداد موارد مبتلا به علائم کولیت ناشی از آنتی بیوتیک در گروه مورد و شاهد به ترتیب 34 نفر (8/22 درصد) و 86 نفر (57 درصد) بود که به صورت معنی داری در گروه مورد کمتر بود (001/0>p).
نتیجه گیری
استفاده از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس تاثیر معنی داری در کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک نداشته اما پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس می تواند سبب کاهش علائم کولیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p1273303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!