مقایسه روش های مولکولی در تیپ بندی اپیدمیولوژیک سویه های مقاوم به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
چکیده:
زمینه
در این تحقیق روش های مولکولی موجود جهت تیپ بندی اپیدمیولوژیک استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین مانند روش الکتروفورز در ژل با میدان الکتریکی ضربان دار (PFGE)، تیپ بندی بر مبنای توالی یابی لوکوس های چندگانه (MLST)، تیپ بندی بر مبنای توالی یابی ژنی پروتئین A (Spa) Staphylococcus aureus protein A typing، تیپ بندی به روش واحد تکراری مستقیم (dru)Direct repeat unit typing و بررسی تنوع در کاست کروموزومی (SCCmec)Staphylococcal Cassette Chromosome mec از نظر قدرت تمایز مقایسه شده اند.
مواد و روش ها
از 389 ایزوله که قبلا بررسی اپیدمیولوژیکی مولکولی بر روی آن ها انجام شده بود 61 نمونه غیرتکراری انتخاب و تحت تیپ بندی با الکتروفورز در ژل با میدان الکتریکی ضربان دار و تیپ بندی به روش واحد تکراری مستقیم قرار گرفتند. شاخص تمایز سیمپسون جهت تعیین قدرت تمایز هر روش و ضریب اتورگرسیون جهت تعیین قدرت تیپ بندی محاسبه گردید.
یافته ها
61 سوش مورد مطالعه به ترتیب با روش PFGE، MLST، spa، SCCmec و dru به 7، 6، 6، 12 و 19 تیپ تقسیم شدند. ارزیابی قدرت تمایز برای هر روش طبقه بندی با شاخص تنوع سیمپسون روش های dru و PFGEرا به عنوان بیشترین قدرت تمایز تعریف کرد.
نتیجه گیری
با این مطالعه می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اگرچه تیپ بندی با روشdru روشی با قدرت تمایز بالا، ارزان و آسان جهت بررسی اپیدمیولوژیک سویه های استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین از تیپ 239ST می باشد ولی استفاده از ترکیب این روش ها مثل (dru و PFGE) می تواند نتایج بهتری را جهت ارزیابی عفونت های بیمارستانی ارائه دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p1273310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!