یکپارچگی زنجیره تامین و عملکرد شرکت در صنعت مواد غذایی ایران

پیام:
چکیده:
در طول دو دهه گذشته، دیدگاه های مختلفی از منظر پژوهشگران مختلف در زمینه مدیریت زنجیره تامین مورد بررسی قرار گرفته است که یکی از مباحث مهم در این زمینه، مفهوم یکپارچگی زنجیره تامین است. در واقع، یکپارچگی زنجیره تامین فرصت های عمده ای برای شرکت فراهم می سازد تا سطح عملکرد و موقعیت بازار خود را ارتقا دهد. امروزه، زنجیره تامین به عنوان یک اصل مهم مورد توجه مدیران شرکت ها قرار گرفته است و مدیران علاوه بر تمرکز بر فعالیت های داخلی شرکت خود، در پی برقراری روابط بلندمدت و مبتنی بر تعهد و اعتماد با تامین کنندگان و مشتریان خود هستند. این پژوهش درصدد است تا مبحث یکپارچگی زنجیره تامین و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار دهد. انجام این مورد از طریق شناسایی روابط سه جانبه میان سطح یکپارچگی زنجیره تامین، بهره گیری از عملیات مدیریت زنجیره تامین و عملکرد شرکت حاصل می شود. بدین ترتیب، راهبرد یکپارچگی زنجیره تامین می تواند با راهبرد رقابتی شرکت همسو شود و بنابراین، مجموعه ای از راهبرد های مفید فراهم شود. با توجه با نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار لیزرل در بررسی شرکت های تولیدی مواد غذایی در ایران، می توان عنوان نمود که یکپارچگی زنجیره تامین دارای اثر مستقیم بر عملکرد شرکت نیست، بلکه این اثرگذاری به طور غیرمستقیم، از طریق متغیر میانجی عملیات مدیریت زنجیره تامین، صورت می پذیرد؛ به عبارت دیگر، یکپارچگی زنجیره تامین، در ابتدا، عملیات مدیریت زنجیره تامین –شامل عملیات تدارکات، تولید و توزیع- را بهبود می دهد و از طریق این عوامل، عملکرد شرکت را ارتقا می بخشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1275232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!