بررسی عددی سه بعدی رسوب گذاری و کنترل آن در آب گیر های جانبی رودخانه ای با استفاده از نرم افزار SSIIM2

چکیده:
آب گیرها عموما در شبکه های توزیع آب، کانال های آبیاری، شبکه های فاضلاب، تاسیسات مربوط به تصفیه خانه های آب و فاضلاب و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. عدم کنترل رسوب ورودی به آب گیرها باعث انتقال رسوبات به داخل کانال های آبیاری و تاسیسات می شود و مشکلاتی را برای قسمت های مختلف به وجود می آورد. به علت وجود ذرات معلق در آب، خسارت زیادی نیز به تاسیسات به کار رفته مثل پمپ و توربین وارد می گردد. در این مطالعه ابتدا شبیه سازی عددی جریان رسوبی در آب گیری از مسیر مستقیم یک کانال مستطیلی به کمک نرم افزار SSIIM2 صورت گرفته است. از میان پارامترهای اصلی موثر بر جریان، شکل مقطع عرضی کانال، شیب کانال های اصلی و آب گیر و شکل دهانه ی ورودی ثابت در نظر گرفته شد و اثر زوایای آب گیری 45 الی 90 درجه، نسبت دبی آب گیری 2/0 الی 57/0 و عدد فرود جریان ورودی 32/0 الی 48/0 بر نسبت رسوب ورودی به آب گیر بررسی شد و با نتایج آزمایشگاهی مورد مقایسه قرارگرفت که مطابقت خوبی بین مقادیر حاصل و نتایج آزمایشگاهی دیده شد. سپس برای بررسی عددی روش های کنترل رسوب، تاثیر صفحات مستغرق، طول آب شکن و فاصله ی آن از مقابل دهانه ی آب گیر به ازای نسبت های مختلف دبی آب گیری بررسی شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که کارآیی صفحات با احداث آب شکن در ضلع مقابل آب گیر افزایش پیدا می کند و مقدار ورود رسوبات به آب گیر کاهش می یابد. هم چنین با جابه جایی آب شکن به اندازه ی دو برابر عرض دهانه ی آب گیر به بالادست کانال اصلی، مقدار ورود رسوبات به آب گیر به طور متوسط 36% کاهش می یابد. سپس نتایج عددی حاصل با نتایج آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفتند که مطابقت خوبی بین مقادیر حاصل و نتایج آزمایشگاهی دیده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1275929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!