ارزیابی مقایسه ای سنجش بتا هیدروکسی بوتیرات سرم و آزمون روترا بر روی شیر برای تشخیص کتوز تحت بالینی در گاو های شیری پر تولید

چکیده:
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی مقایسه ای سنجش غلظت بتا هیدروکسی بوتیرات سرم و آزمون روترا بر روی شیر برای مشخص کردن کتوز تحت بالینی در گاوهای شیری است. از 100 راس گاو شیری پر تولید در گاوداری های شهرستان زرقان در اطراف شیراز در هفته های اول، دوم، چهارم، ششم و هشتم پس از زایمان به طو رهمزمان نمونه های شیر و خون اخذ گردید. بر روی نمونه های شیر آزمون روترا انجام شد و در نمونه های سرم بتا هیدروکسی بوتیرات اندازه گیری شد. آزمون روترا در 30 نمونه مثبت شد در حالی که با در نظر گرفتن نقاط برش 1000 و 1200 میکرو مول در لیتر بتا هیدروکسی بوتیرات سرم به ترتیب 42 و 32 نمونه مبتلا به کتوز تحت بالینی بودند. در نقطه برش 1000 میکرو مول در لیتر بتا هیدروکسی بوتیرات سرم، حساسیت آزمون روترا 71 درصد، ویژگی آن 100 درصد، ارزش اخباری مثبت آن 100 درصد و ارزش اخباری منفی آن 83 درصد بود. در حالیکه با در نظر گرفتن نقطه برش 1200 میکرومول در لیتر بتا هیدروکسی بوتیرات سرم، حساسیت آزمون روترا 94%، ویژگی آن 100 درصد، ارزش اخباری مثبت ان 100 درصد و ارزش اخباری منفی آن 97 درصد بود. بنابراین آزمون روترا می تواند به عنوان یک آزمون مفید در تشخیص سریع و راحت کتوز تحت بالینی مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن بیشترین شیوع کتوز تحت بالینی در هفته چهارم پس از زایمان بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1276207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!