مطالعه هیستوپاتولوژیک کبد های حذف شده طیور گوشتی در کشتارگاه صنعتی رفسنجان

پیام:
چکیده:
حذف کبد های بیمار در کشتارگاه های طیور گوشتی همواره با ضرر و زیان اقتصادی همراه بوده است. از این گذشته مطالعات پاتولوژیک و باکتریولوژیک می تواند به تشخیص عوامل بیماری و توصیف خصوصیات میکروسکوپیک ضایعات منجر گردد. مطالعه حاضر با مراجعه به کشتارگاه صنعتی رفسنجان در مدت 6 ماه و سه بار در هفته انجام گردید. با جمع اوری کبد های حذف شده که 50 درصد کل کبد های حاصل از کشتار را تشکیل می داد، نسبت به طبقه بندی خصوصیات ماکروسکوپیک این گونه کبد ها اقدام شد. از این جهت دو گروه از کبد های بیمار شناسائی گردید.
گروه اول: کبد های تیره و ظاهرا پر خون (58%) و گروه دوم کبدهای روشن و زرد رنگ (42%). نتایج باکتریولوژی حاکی از جدا شدن اشرشیا کلی در 14 /9% موارد از کبدهای گروه اول است. سروتایپینگ 132 جدایه منجر به نتایج زیر گشت: 73 /47% از جدایه ها غیر قابل سروتایپینگ، 06 /6% سویه خشن، 34 /33% متعلق به گروه سرمی O78، 3 /5% متعلق به گروه سرمی O2، 72 /2% متعلق به گروه سرمیO86، 75 /0% متعلق به گروه سرمی O111، و نهایتا 55 /4% جدایه ها متعلق به گروه سرمی O1 بودند اما مطالعه های هیستوپاتولوژیک به تشخیص سه گروه متفاوت در کبدهای حذفی منجر شد.
گروه اول کبد هایی که تنها به پرخونی مبتلا بودند (30%)، گروه دوم کبدهایی که علاوه بر پرخونی علائم هپاتیت را نیز نشان میدادند (28%) و بلاخره گروه سوم کبدهای مبتلا به تغییر چربی (42%). نایج حاصل بیانگر اهمیت اشرشیا کلی و سویه های مختلف آن در ضایعه های کبدی و اهمیت اقتصادی و بهداشتی آن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1276256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!