بررسی فریضه نماز در دانشجویان جدید الورود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت فریضه نماز به عنوان یکی از مهم ترین شاخصهای عملی دین داری؛ این مطالعه به بررسی فریضه نماز در میان دانشجویان پرداخته است.
روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد و کل دانشجویان جدیدالورود نیمسال اول تحصیلی 1391 در تمام رشته ها به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود مسلمان بودن و تمایل به شرکت در مطالعه و معیار خروج عدم تمایل به شرکت در مطالعه بود. اطلاعات با پرسش نامه محقق ساخته به روش خود ایفاء توسط دانشجویان داوطلب جمع آوری شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه 18 با آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
70٪ از دانشجویان در این مطالعه شرکت نمودند از این تعداد 7/74% دختر، 2/90% مجرد بودند. در بعد احساسی عاطفی (دارا بودن نظر مثبت و احساس خوشایند) 7/2% از دانشجویان ضعیف و 3/26% متوسط و 71% مطلوب بودند. در بعد رفتاری4/57% تقریبا همیشه نماز می خواندند و 4/1% از دانشجویان هیچگاه نماز نمی خواندند، 7/18% از دانشجویان بیشتر وقت ها و 5/7% همیشه در نماز جماعت شرکت می کردند، تنها 3/10% هیچ وقت در نماز جماعت شرکت نمی کردند، 1/38% از دانشجویان بیشتر وقت ها و 8/19% تقریبا همیشه در اول وقت نماز می خواندند.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت و ظرافت موضوع؛ تدوین برنامه آموزشی موثر در راستای تقویت این فریضه به ویژه برای دانشجویان ساکن خوابگاه پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!