خوش بینی علمی معلمان و رفتار شهروندی سازمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
خوش بینی علمی در مورد معلمان، یک سازه جدید است. پژوهش حاضر با هدف بررسی خوش بینی علمی معلمان مقطع ابتدایی شهر شیراز و رفتار شهروندی سازمانی آنها انجام شده است.
روش ها
روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمام معلمان مرد و زن شاغل به کار در سال تحصیلی 1392-1391 مدارس دولتی شهر شیراز در مقطع ابتدایی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 200 نفر از آنان انتخاب شدند. در مجموع حجم نمونه این پژوهش به 124 نفر کاهش یافت. در این تحقیق از شش پرسشنامه استفاده شد که شامل خوش بینی علمی (اعتماد، خود کارآمدی و تاکید علمی)؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ گرایشات خوش بینانه؛ باورها و فعالیت های تدریس دانش آموز محور می شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که میان خوش بینی علمی، رفتار شهروندی، گرایشات خوش بینانه و فعالیت های دانش آموز محور معلمان رابطه مثبت و معنی دار برقرار است. تفاوت معنی داری در خوش بینی معلمان مرد و زن وجود ندارد و میزان خوش بینی آنها از حد متوسط بالاتر است.
نتیجه گیری
با افزایش گرایشات خوش بینانه معلمان نسبت به زندگی، خوش بینی علمی آنها افزایش می یابد. با افزایش فعالیت های دانش آموز محور معلمان، خوش بینی علمی آنها افزایش می یابد. خوش بینی علمی معلمان قادر به پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی آنها است. نتایج تحلیل مسیر نمایانگر این بود که مدل مورد نظر با داده ها برازش کامل دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!