رابطه بین مولفه های هوش هیجانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابعاد عدالت سازمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه مسئله عدالت از جمله مهم ترین مفاهیمی است که بر بقا و ادامه حیات سازمان ها تاثیر گذار است؛ چراکه ادراک عدالت سازمان از جمله الزامات هر نوع مشارکت اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابعادعدالت سازمانی ایشان انجام گرفته است.
روش ها
این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد و در سال 1391انجام گرفته است.جامعه پژوهش کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد872 نفر بوده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه های عدالت سازمانیColquitt، پرسشنامه هوش هیجانیPetrides و Furnham جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، پراکندگی و تمایل مرکزی استفاده شد و از سوی دیگر جهت تحلیل داده ها از روش های همبستگیPearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخه 16 نرم افزار Amos استفاده شد.
یافته ها
از نظر جامعه آماری مورد پژوهش، رابطه بین هوش هیجانی و عدالت توزیعی، با292/0= r و رابطه بین عدالت رویه ای و هوش هیجانی، با 297/0= r و رابطه بین عدالت اطلاعاتی و هوش هیجانی، با616/0= r در سطح اطمینان95% معنی دار است. لیکن شواهد حاکی از آن است که رابطه بین هوش هیجانی و عدالت بین فردی با 095 /0= r معنی دار نمی باشد.
نتیجه گیری
بین عدالت رویه ای، عدالت اطلاعاتی و عدالت توزیعی با مولفه های هوش هیجانی رابطه معنی دار وجود دارد و با عنایت به این نقاط مثبت موجود در بین کارکنان دانشگاه می توان شاخص های ارزشمند موجود در مولفه های هوش هیجانی را در بین ایشان نهادینه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!