ارتباط مصرف ماهی با سندرم متابولیک در زنان 60-20 ساله

پیام:
چکیده:
مقدمه
اگر چه مصرف ماهی ارتباط معکوسی با اختلالات متابولیک دارد ولی اطلاعات اندک و ضد و نقیضی در مورد ارتباط بین مصرف ماهی و سندرم متابولیک در دسترس می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط مصرف ماهی و سندرم متابولیک و اجزای آن انجام شد.
روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 420 نفر از پرستاران زن 60-20 ساله شاغل در بیمارستان های اصفهان که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. دریافت های غذایی معمول فرد در طی سال گذشته با استفاده از یک پرسشنامه نیمه کمی بسامد خوراک ارزیابی شد. مصرف ماهی با جمع کردن مقدار مصرف انواع ماهی از جمله ماهی تن، محاسبه شد. شاخص های تن سنجی و فشار خون طبق دستورالعمل های استاندارد ارزیابی شدند. تمام شاخص های بیوشیمیایی بر روی نمونه خون ناشتا اندازه گیری شدند. سندرم متابولیک بر طبق معیارها III) Adult Treatment Panel) ATP III تعریف شد.
یافته ها
میانگین دریافت روزانه ماهی 4/14 گرم در روز بود. مصرف ماهی به طور معکوسی با شیوع سندرم متابولیک ارتباط داشت. افرادی که در بالاترین سهک مصرف ماهی قرار داشتند، از 65% شانس کمتری برای ابتلا به سندرم متابولیک برخوردار بودند. تعدیل برای عوامل مخدوش گر و متغیرهای غذایی باعث تقویت این ارتباط گردید. حتی وقتی BMI مورد محاسبه قرار گرفت، افرادی که در بالاترین سهک مصرف ماهی قرار داشتند، از 96% شانس کمتر برای ابتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افراد پایین ترین سهک برخوردار بودند. پس از تعدیل برای عوامل مخدوشگر افرادی که در بالاترین سهک مصرف ماهی قرار داشتند، نسبت به افراد پایین ترین سهک، از 89% شانس کمتری برای ابتلا به هیپرتری گلیسیریدمی، 43% شانس کمتر برای ابتلا به HDL پایین و از 77% شانس کمتر برای ابتلا به فشارخون بالا برخوردار بودند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه حاکی از ارتباط معکوس معنی داری بین مصرف ماهی و سندرم متابولیک و برخی از اجزای آن بود. انجام مطالعات آینده نگر برای تایید این یافته ها ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1657 تا 1670
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!