بررسی الگوی مصرف آنتی بیوتیک ها در تولید فراورده های غذایی با منشا دام و طیور در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنتی بیوتیک ها مهمترین دسته داروها هستند که به دلایل درمانی، پیشگیری و یا ارتقای رشد در امور دامپزشکی مصرف می شوند و باقیمانده های آنها از طریق فراورده های دامی به مصرف کنندگان منتقل شده و مشکلاتی را در صنعت و سلامت انسان ایجاد می کنند. بر این اساس این تحقیق سعی نموده است تا برای اولین بار در ایران وضعیت مصرف آنتی بیوتیک هایی که در دامپزشکی استفاده می شوند را مورد بررسی قرار دهد.
روش ها
اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه و مکاتبه جمع آوری گردید. برای تعیین الگوی مصرف داروهای آنتی بیوتیک پرسشنامه ای تهیه و با 9 نفر کلنسین های دامپزشکی و 13 داروخانه دامی و 3 شرکت توزیع کننده داروهای دامی که در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند، مصاحبه گردید. جهت تعیین میزان مصرف داروهای آنتی بیوتیک با سازمان دامپزشکی ایران مکاتبه شد و برای تعیین میزان تولید گوشت، شیر و تخم مرغ در سال 1389 از اطلاعات موجود در وب سایت وزارت جهاد کشاورزی استفاده گردید. داده های اخذ شده به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 19 آنالیز شد.
یافته ها
این مطالعه نشان داد که به ازای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز و شیر 4/107و برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ 5/249 و به طور میانگین برای تولید یک کیلوگرم گوشت، شیر و تخم مرغ 133 میلی گرم آنتی بیوتیک در مزارع دام و طیور ایران در سال 1389 مصرف گردید. مقایسه اعداد به دست آمده با اعداد مشابه از سایر کشورها نشان داد که فاکتور مصرف آنتی بیوتیک در ایران بالاتر از کشورهای توسعه یافته است.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه می تواند برای مسوولین امنیت و ایمنی مواد غذایی آگاهی بخش بوده تا زمینه برقراری برنامه های ملی برای کنترل و پایش دقیق تر آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی با منشا حیوانی در ایران فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1572 تا 1584
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!