بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی عصاره های متانولی، دی کلرومتانی و هگزانی اندام هوایی گونه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل عوارض ناخواسته آنتی اکسیدان ها و آنتی میکروب های مصنوعی، این پژوهش فعالیت آنتی اکسیدانی و برخی خواص آنتی باکتریایی عصاره های مختلف اندام هوایی گیاه اویار سلام گونه ی Cyperus longus را مورد بررسی قرار می دهد.
مواد و روش کار
عصاره های هگزانی، دی کلرومتانی و متانولی اندام هوایی گیاه Cyperus longus به روش خیساندن تهیه و فعالیت آنتی باکتریایی عصاره ها به روش انتشار در آگار توسط دیسک بررسی شد. ظرفیت آنتی اکسیدان عصاره ها به روش DPPH مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج آن به صورت IC50 بیان گردید. اندازه گیری محتوای فنل کل عصاره ها با استفاده از معرف فولین سیو- کالچو و اندازه گیری محتوای فلاونوئید کل عصاره ها بر اساس روش کلریمتری آلومینیوم کلراید انجام شد. اندازه گیری میزان آنتوسیانین نیز به روش Mita صورت گرفت.
یافته ها
عصاره متانولی و هگزانی اندام هوایی در غلظت mg/disc3 دارای خاصیت مهاری ضعیفی علیه باسیلوس سرئوس می باشد. IC50 عصاره های متانولی، دی کلرومتانی و هگزانی به ترتیب 1/529± 10/071، 0/206±8/756 و 6/457±29/551 میلی گرم بر میلی لیتر، میزان فنول های تام به ترتیب 56/66، 14 و 11 میلی گرم در گرم عصاره ها و همچنین میزان فلاوونوئیدهای موجود نیز به ترتیب 22، 84/15 و 51/9 میلی گرم در گرم عصاره ها حاصل شد. میزان آنتو سیانین موجود در یک گرم نمونه خشک شده ی اندام هوایی اویارسلام 11 میلی گرم بدست آمد.
نتیجه گیری
نتایج آزمایشات ضد باکتریایی نشان داد عصاره های این گیاه بر باکتری های گرم منفی تاثیر نداشته اما بر باکتری های گرم مثبت موثر بوده است. همه ی عصاره ها دارای اثر آنتی اکسیدانت در آزمون DPPH بوده و از بین آنها عصاره های دی-کلرومتانی و هگزانی به ترتیب بیشترین و کمترین فعالیت آنتی اکسیدانی را نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!