محاسبه بهای تمام شده خدمات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی به روش هزینه یابی برمبنای فعالیت در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه با توجه به نقش اطلاعات صحیح در تصمیم گیری ها و خصوصا اطلاعات مالی و هزینه ای، طراحی و به کارگیری یک سیستم هزینه یابی که قادر به شناسایی و کشف هزینه ها و محاسبه صحیح بهای تمام شده خدمات باشد، جایگاه خاصی دارد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. در ایران نیز به دلیل اینکه در چند سال اخیر بر اهمیت به کارگیری اطلاعات صحیح در تصمیم گیری ها و لزوم شفاف سازی هزینه ها و منابع درآمدی بخش های مختلف تاکید گردیده است، توجه به این مساله اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف محاسبه بهای تمام شده خدمت ارائه شده به دانشجو توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 90 انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه هزینه های صورت گرفته در معاونت دانشجویی و فرهنگی در سال1390 بررسی شد و بهای تمام شده خدمت ارائه شده به دانشجو توسط معاونت دانشجویی، محاسبه گردیده است. روش مورد استفاده، هزینه یابی بر مبنای فعالیت بود که در آن پس از آنالیز فرایند و فعالیت، هزینه های تمام شده هر مرکز فعالیت با استفاده از مبناهای مناسب، به صورت گام به گام محاسبه شده، سرانه هزینه هر مرکز فعالیت، برای دانشجویان محاسبه گردیده است. محاسبات با استفاده از نرم افزار Excel صورت گرفته است.

نتایج

بهای تمام شده خدمات ارائه شده به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران12465916ریال محاسبه گردید.

نتیجه گیری

40% کل هزینه دانشجو از منابع عمومی توسط دولت تامین شده است و60% هزینه ها فاقد اعتبار است که این کسری به کاهش و افت کمیت وکیفیت خدمات دانشجویی در محورهای مختلف منجر می شود. این امر ضرورت بازنگری در اعتبار لحاظ شده برای معاونت دانشجویی را بیش از پیش روشن می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!