ارزیابی وضعیت سلامتی پرسنل شاغل: یک مطالعه مقطعی در شرکت سیمان شاهرود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صنعت سیمان یکی از صنایع مهم در توسعه هر کشور و در عین حال یکی از آلوده ترین صنایع از نظر عوامل زیان آور محیط کار می باشد. هدف این مطالعه تعیین وضعیت سلامتی پرسنل یکی از شرکت های سیمان کشور بر اساس اطلاعات موجود در پرونده های سلامت آن ها بود.
روش کار
این پژوهش به روش مطالعات مقطعی در سال 1390 انجام شده است. در این مطالعه اطلاعات بدست آمده از 331 پرونده سلامت کارگران (مربوط به تمامی پرسنل شاغل در شرکت سیمان شاهرود) که شامل معاینات قبل از استخدام، معاینات دوره ای و نیز نتایج آزمایشات و معاینات موارد خاص بوده مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 15 و به کمک آزمون های آماری t مستقل و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری در کلیه آزمون ها 05/0 p< بود.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) سن و سابقه کارکارگران به ترتیب 51/7 ± 40 و 53/5 ± 1/12 سال بود. افت شنوایی (5/33%)، بیمار ی های قلبی عروقی (4/18%) و ناراحتی های اسکلتی عضلانی (9/13%) به ترتیب شایع ترین بیماری کارگران بود. ارتباط آماری معنی داری بین رسته کاری با بیماری های قلبی عروقی (03/0 p=) و افت شنوایی (002/0 p=) وجود داشت. ارتباط بیماری های قلبی عروقی(02/0 p=)، اسکلتی عضلانی (03/0 p=)، کلیوی (003/0 p=)، گوارشی (04/0 p=) و افت شنوایی (002/0 p=) با سابقه کار و بیماری های قلبی عروقی(007/0 p=)، گوارشی(007/0 p=) و افت شنوایی(001/0 p<) با سن یک ارتباط معنی دار بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که اشتغال در صنعت تولید سیمان علاوه بر افت شنوایی، باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی و دیابت نسبت به سایر افراد جامعه می شود. شرایط نامناسب و عوامل زیان آور محیط کار در این صنعت عامل احتمالی شیوع این مشکلات سلامتی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!