تغییر در اضطراب و عاطفه زنان در درمان ناباروری به روش IVF-ICSI

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناباروری در دنیای امروز به صورت یک نگرانی اجتماعی در آمده که پیشامدی استرس زا یا هیجان آور و ناکام کننده برای زوج هاست که با استرس های گوناگون اجتماعی،روانی، جسمی و مالی همراه می شود IVF-ICSIیکی از روش های درمان ناباروری است..
هدف
بررسی تغییر اضطراب زنان مراجعه کننده به درمانگاه های استان گیلان در درمان با روش IVF- ICSI
مواد و روش ها
روش پژوهش از نوع میدانی و مقطعی به صورت اندازه گیری مکرر انجام شد. نمونه مورد مطالعه 74 نفر بود که از فروردین تا مرداد ماه 1391 برای درمان ناباروری به روش نامبرده اقدام کرده بودند و برای شرکت در پژوهش رضایت داشتند. این افراد پرسشنامه های اطلاعات دموگرافی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه اضطراب حالت اسپیل برگر را در سه مرحله (پیش از شروع درمان ناباروری، هنگام دریافت تخمک و در زمان انتقال جنین) تکمیل کردند.
نتایج
میانگین سنی زنان با ناباروری در این پژوهش 38/32 (08/5±) سالگی بود. مشکل ناباروری در این افراد 84/37% به زنان،22 /16% به مردان، 95/45% هم به مرد و هم به زن مربوط بود. در بررسی تفاوت عاطفه مثبت، عاطفه منفی و اضطراب حالت در زیرگروه ها، به طور معنی دار با افزایش سن عاطفه مثبت کاهش می یافت (78/2= t، 05/0> P). همچنین عاطفه مثبت در زنان با ناباروری اولیه بیش از زنان با ناباروری ثانویه بود (11/2= t، 05/0> P). در سایر متغیرها بین زیرگروه ها تفاوت معنی دار وجودنداشت. با آزمون ANOVA اندازه های مکرر متغیرهای عاطفه مثبت (14/4= F؛ 05/0> P)، عاطفه منفی (69/23= F؛ 01/0> P)، اضطراب حالت(80/3= F؛ 05/0> P)، در زنان پیش از شروع درمان به روش IVF-ICSIتفاوت معنی داری با زمان انجام درمان ناباروری داشت.
نتیجه گیری
با توجه به این که فرایند درمان ناباروری به روش IVF-ICSI زنان را در استرس قرار داده و در آنان زمینه اضطراب و افسردگی را فراهم می کند، مداخله در این خصوص و استفاده از مشاوره و روان درمانی پیشنهاد می شود که براساس مراحل درمان ناباروری و با توجه به تغییر در سطوح اضطراب و عاطفه تنظیم شده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!