یافته های گوشی و شنوایی سنجی در بیماران با نقص ایمنی اکتسابی انسانی (HIV مثبت)

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می تواند سبب بروز علایم و بیماری هایی در حیطه گوش و گلو و بینی شود. با این وجود گزارشات اندکی در این زمینه از کشورهای در حال توسعه وجود دارد. از سویی دیگر فراوانی بیماران HIV مثبت (علامت دار یا بدون علامت) در کشور ما رو به فزونی است. آگاهی از عوارض این بیماری بر سیستم شنوایی می تواند سبب مداخله زودهنگام و بهبود کیفیت زندگی بیمار شود.
هدف
تعیین تظاهر گوشی و شنوایی سنجی در بیماران HIVمثبت
مواد و روش ها
مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بر 30 بیمار شناخته شدهHIV مثبت در مرکز بهداشتی- درمانی شماره 10 رشت انجام شد. این بیماران بین ماه های فروردین تا اسفند 91 برای بررسی بیشتر تظاهر بیماری در دستگاه شنوایی به بیمارستان امیر المومنین (ع) ارجاع شده بودند. از تمام بیماران شرح حال دقیق گرفته شد، سپس، دستیار تخصصی گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن معاینه بالینی کامل سیستم شنوایی را انجام داد. در همه بیماران آزمون های شنوایی سنجی شامل تمپانومتری، شنوایی سنجی تن خالص، گسیل های صوتی گذرای گوش(TOAEs) و پاسخ شنوایی ساقه مغز(ABR) صورت گرفت.
نتایج
از 30 بیمار HIV مثبت بررسی شده 21 نفر مرد و 9 نفر زن و از این تعداد 2 نفر وارد مرحله ایدز شده بودند. میانگین سنی بیماران 71/9± 27/36 ساله (محدوده سنی 56-24سالگی) بود. 8 بیمار از علایم گوش شکایت داشتند که شامل سرگیجه (7 مورد)، وزوز گوش (4 مورد)، درد گوش و احساس پری گوش (هر کدام 3 مورد) بود. کاهش شنوایی بر اساس اودیومتری در 8 گوش از 60 گوش ثبت شده (6 بیمار) وجود داشت که 4 مورد هدایتی و 4 مورد حسی- عصبی بود. 21 نفر (70%)، TOAE غیر طبیعی داشتند. همچنین، در 9 بیمار (30%)، ABR غیر طبیعی دیده شد که شایع ترین آن افزایش بین قله ای موجI-III (14 گوش) بود.
نتیجه گیری
با توجه به فراوانی بالای اختلال TOAEs در این بیماران و افزایش فاصله بین قله ای امواج I-IIIدر ABRبه نظر می رسد که مکان آسیب گوش، سلول های مویی خارجی حلزون شنوایی و بخش دیستال مسیر شنوایی مرکزی باشد و انجام TOAEs نسبت به PTA آزمون حساس تری بوده و به همراه ABRبتواند در ردیابی زود هنگام کاهش شنوایی این بیماران موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!