بررسی کالوس زایی ریشه های موئین گیاه خرفه (Portulaca oleracea L.)

پیام:
چکیده:
گیاه خرفه (Portulaca oleracea L.) به علت داشتن متابولیت های ثانویه با ارزشی همانند نورآدرنالین، دوپامین و امگا-3 اهمیت دارویی فراوانی دارد و به عنوان ضدسرطان، آنتی اکسیدان و تصفیه کننده خون کاربرد دارد. کالوس های ایجاد شده از ریشه های موئین گیاهان دارویی را می توان برای افزایش تولید متابولیت های ثانویه، کشت سوسپانسیون سلولی، کشت پروتوپلاست، القاء کالوس های جنین زا و انتقال ژن مورد استفاده قرار داد. هدف از این آزمایش بررسی غلظت های مختلف هورمونی بر روی ریشه های موئین تراریخت گیاه خرفه برای تولید کالوس به عنوان یکی از منابع مهم تولید متابولیت های ثانویه بود. ریشه های موئین در این گیاه توسط اگروباکتریوم ریزوژنز استرین 15834 ایجاد گردید. به منظور تولید کالوس، ریشه ها به محیط MS همراه با g/L30 ساکارز و g/L8 آگار که حاوی غلظت های هورمونی مختلف BA و 2،4-D بودند، منتقل گردیدند. غلظت های مختلف بکار رفته برای هورمون های BA و 2،4-D، هر دو در سه سطح 0، 5/0 و 1 میلی گرم بر لیتر و در سه تکرار انجام شد. نتایج بدست آمده از تیمارهای مورد استفاده نشان داد که هورمون های BA و 2،4-D به تنهایی و همچنین تیمار بدون هورمون (شاهد) هیچ گونه تشکیل کالوسی را نشان ندادند. تیمارهای دارای نسبت های مختلف از هورمون های BA و 2،4-D، به درجات متفاوت باعث ایجاد کالوس در ریشه های موئین گردیدند. در میان تیمارهای بکار برده شده، تیمار حاوی دو هورمون BA و 2،4-D هر یک در غلظت mg/L1، بهترین تیمار از نظر تولید کالوس (وزن متوسط و زمان تولید) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!