طراحی عاطفی در محیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر مهارت آموزی نظامی

پیام:
چکیده:
در این مقاله چگونگی برانگیختن عواطف مثبت و اینکه این عواطف به چه نحوی بر یادگیری تاثیر می گذارند، مورد بررسی قرار گرفت. عواطف نقش نیرومند و محوری را در زندگی روزانه ایفا می کنند. از این رو باعث تعجب نیست که این عواطف چنین نقشی را در طرح ریزی ها و مهارت آموزی های نظامی نیز ایفا کنند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که توجه به مسائل عاطفی در طراحی مواد یادگیری چندرسانه ای می تواند عواطف مثبت یادگیرندگان را برانگیزد و این عواطف مثبت هم یادگیرندگان را بیشتر درگیر مواد یادگیری چندرسانه ای کرده و در نهایت منجر به تسهیل یادگیری می شود. در این رابطه، ابتدا نقش عواطف در یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. سپس به زیبایی شناسی و ارتباط آن با عواطف مثبت پرداخته شد. در ادامه نیز رابطه بین بارشناختی، طراحی زیبایی شناختی و عواطف مثبت بررسی شد، به این صورت که طراحی زیبایی شناختی و به تبع آن عواطف مثبت چگونه بر بارشناختی و بهینه کردن آن تاثیر می گذارند. در نهایت و با تفصیل بیشتر، چگونگی طراحی عاطفی و استفاده از عناصر زیبایی شناختی از جمله رنگ و شکل در محیط های یادگیری چندرسانه ای مورد بررسی قرار گرفت، همچنین در این رابطه رهنمودهایی برای طراحان محیط های یادگیری چندرسانه ای جهت ترغیب عواطف مثبت و به دنبال آن تسهیل یادگیری، ارائه گردید. نتایج نشان داد که استفاده از رنگ های گرم، شکل های مدور و رابط های شبیه صورت انسان به عنوان طراحی عاطفی مثبت، بر یادگیری و فرایندهای شناختی ازجمله بهینه سازی بارشناختی تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!