بررسی عناصر آموزشی موثر بر نظام تربیت دینی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی

پیام:
چکیده:
تربیت دینی به عنوان مهم ترین رکن نظام تربیتی و آموزشی دانشگاه علوم انتظامی از حساسیت و اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. علی رغم تلاش های زیاد و هزینه های فراوان، نگاه تربیت دینی بدون توجه به کل عناصر و عوامل و بدون نظام تربیتی مدون و علمی صورت می پذیرد. هدف از این تحقیق بررسی عناصر آموزشی و تعیین سهم آنها در نظام تربیت دینی آن دانشگاه است.
روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تلفیقی سنتز پژوهی است که به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و مصاحبه با نخبگان حوزه دین و تعلیم و تربیت انجام شده است. جامعه آماری عبارت است از دانشجویان، اساتید، نخبگان حوزه دین و تربیت دینی و دست اندرکاران اجرایی تربیت در دانشگاه علوم انتظامی که برای انتخاب جامعه نمونه دانشجویان با توجه به روش کوکران و دکتر ارقامی تعداد 200 نفر به صورت تصادفی از بین دانشجویان سال اول، دوم، سوم و چهارم و از اساتید، نخبگان و مجریان با توجه به تعداد جامعه، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب گردیدند.
یافته هانشان داد عوامل آموزشی مورد بررسی در تحقیق حاضر عبارت بودند از: مدرس، محتوا، مکان آموزش، زمان آموزش، فضای فرهنگی تربیتی و نحوه ارزشیابی. با توجه به اینکه تمام متغیرهای فوق رابطه معنی داری با متغیر ملاک داشتند بنابراین در مدل رگرسیونی شرکت داده شدند. نتایج حاکی از آن است که این متغیر ها با متغیر ملاک دارای همبستگی 59/0 هستند و ضریب تبیین آنها 34/0 محاسبه شده است. تحلیل واریانس نیز نشان می دهد که آزمون F در سطح 99 درصد معنی دار است.
نتایج حاصل از ضرایب بتای (β) هر یک از متغیرهای پیش بین نشان داد که متغیرهای، محتوا، فضای تربیتی و ارزشیابی و مکان آموزش برتربیت دینی اثر مثبت داشته اند و تاثیر مدرس اثبات نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!