ارزیابی یافته های بالینی و عوارض حاد ناشی از مسمومیت با ترامادول در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه در سال 1391

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 از جمله بیشترین موارد مسمومیت دارویی در ایران، مسمومیت با ترامادول است. ما در این مطالعه مقطعی بر آن شده‌ایم تا یافته‌های بالینی و عوارض ناشی از مسمومیت با ترامادول را در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ‌آیت‌ا... طالقانی ارومیه در سال 1391 مورد بررسی قرار دهیم.

مواد و روش‌ها:

 پس از تایید کمیته پژوهشی و اخلاق دانشگاه، تمامی بیماران بستری با مسمومیت ترامادول در صورت دارا بودن معیارهای ورود به مطالعه وارد مطالعه شدند و پارامترهای مربوط به بیماری شامل وضعیت بالینی، سیر بهبود، عوارض و سایر موارد ثبت شدند و پس از اتمام مورد بررسی آماری قرار گرفتند. از نرم‌افزار SPSS  نسخه 17 برای تحلیل داده‌ها و تست‌های آماری لازم استفاده شد. 05/0pvalue <  معنی‌دار در نظر گرفته شد.

نتایج

 در این مطالعه 233 بیمار به علت مسمومیت با ترامادول وارد مطالعه شدند. یافته‌ها نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین جنس و عوارض ناشی از مصرف ترامادول وجود ندارد ولی مابین وضعیت تاهل و تشنج (04/0=pvalue) و اختلال در راه‌رفتن (002/0= pvalue) و نیز بین محل سکونت و سرگیجه (04/0= pvalue) ارتباط معنی‌داری وجود دارد. از طرفی بین زمان مصرف دارو و افزایش میزان ضربان قلب (04/0= pvalue) ارتباط وجود دارد به طوری که افزایش ضربان قلب در 24- 12 ساعت بعد از مصرف دارو دیده می‌شود. همچنین از نظر سابقه مصرف ترامادول و تشنج (01/0= pvalue) ارتباط وجود دارد. مابین سایر موارد ارتباطی یافت نشد.

نتیجه‌گیری: 

مصرف ترامادول بیشتر در سنین 40-20 سال اتفاق افتاده و در مردان بیشتر از زنان بود و بیمارانی که سابقه مصرف متناوب داشته‌اند بیشترین درصد افراد مطالعه را به خود اختصاص دادند. تهوع و استفراغ شایع‌ترین عوارض گوارشی بیماران بود و با توجه به این که بیشتر بیماران در بخش بستری بودند و 8/79% با حال عمومی خوب ترخیص شدند زمان مراجعه می‌تواند عامل موثری در پیش‌آگهی باشد. توصیه به مطالعات بیشتر می‌شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!