بررسی اثر تزریق درون صفاقی لیپوپلی ساکارید (LPS) بر فرایندهای آپوپتوز، حافظه و ایجاد آلزایمر در هیپوکمپ موش های نر صحرایی نژاد ویستار در یک روش وابسته به زمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در این مطالعه اثر تزریق درون صفاقی لیپوپلی ساکارید (LPS یا Lipopolysaccharide) در ایجاد آپوپتوز با افزایش مقدار پروتئین های آپوپتوزی Bax (associated X protein-2-Bcl) و 3-Caspase و کاهش مقدار پروتئین ضد آپوپتوزی 2-Bcl (2-B-cell lymphoma) در هیپوکمپ رت و نیز اثر آن بر روی حافظه و بروز آلزایمر به صورت وابسته به زمان در ساعت های 12، 24، 48، 72 و 120 بعد از تزریق بررسی شد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر عفونت باکتریایی (از طریق LPS) در ایجاد اختلال شناختی در حافظه در اثر یک بار تزریق LPS و نیز ایجاد مدل دیگری از موش های مبتلا به آلزایمر به جای تزریق آمیلوئید بتا (Aβ یا Amyloid-beta) و استرپتوزوتوسین (STZ یا Streptozotocin) به داخل مغز -که با مرگ و میر زیاد حیوانات همراه است- بود.
روش ها
از موش های صحرایی نر نژاد ویستار 250-230 گرمی برای تزریق درون صفاقی LPS و انجام آزمایش های مولکولی وسترن بلات (Western blot)، آزمایش آنزیمی و سنجش حافظه با دستگاه شاتل باکس (Shuttle-box) به صورت وابسته به زمان استفاده شد. در این مدل به جای تزریق Aβ و STZ به داخل مغز از LPS استفاده گردید. این ترکیب، به خاطر توانایی که در عبور از سد خونی- مغزی (BBB یا Blood–brain barrier) دارد، می تواند به سلول های مغزی به ویژه سلول های ناحیه ی هیپوکمپ حمله کند و موجب مرگ این سلول ها و ایجاد اختلال در حافظه شود.
یافته ها
افزایش مقدار پروتئین های آپوپتوزی Bax و 3-Caspase و کاهش مقدار پروتئین ضد آپوپتوزی 2-Bcl به صورت وابسته به زمان در گروه مورد نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. همچنین نتیجه ی آزمایش آنزیمی 3-Caspase نتایج وسترن بلات را تایید نمود. اختلال ایجاد شده به وسیله ی LPS در حافظه نیز توسط آزمایش شاتل باکس به صورت وابسته به زمان مشخص گردید. نتایج به دست آمده، معنی دار بودند (001/0 > P).
نتیجه گیری
LPS موجب افزایش بروز آپوپتوز و مرگ سلول های نورونی در ناحیه ی هیپوکمپ مغز موش های نر صحرایی نژاد ویستار به صورت وابسته به زمان می شود که این آپوپتوز، موجب کاهش قدرت حافظه ی حیوان می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!