ریز رخساره های رسوبی و جغرافیای زیستی دیرینه «گذر سازند چهل کمان به سازند خانگیران (پالئوژن)»، شرق حوضه رسوبی کپه داغ

پیام:
چکیده:
حوضه رسوبی کپه داغ در شمال و شمال شرقی ایران قرار گرفته و سازندهای چهل کمان و خانگیران از جمله مهم ترین سازندهای پالئوژن این حوضه محسوب می شوند. بخش فوقانی سازند چهل کمان در مکان برش الگو شامل سنگ آهک های ماسه ای، مارن و سنگ آهک است که با گذر تدریجی به شیل های سازند خانگیران تبدیل می شود. در این مطالعه شرایط رسوبگذاری بخش فوقانی سازند چهل کمان و قاعده سازند خانگیران در ارتباط با فونای گاستروپودی و اثرات فسیلی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. اثر فسیل های شناسایی شده)تالاسینوئیدس و افیومورفا) در ارتباط با رخساره های پهنه جزر و مدی و لاگونی بوده که بیانگر تشکیل در بخش های کم عمق حوضه است. هم چنین در این مطالعه گاستروپودهای Ampullinid از جنس Globularia برای اولین بار از حوضه رسوبی کپه داغ شناسایی شدند که با توجه به قرار گیری آن ها در رخساره مربوط به لاگون، می توانند نشان دهنده بخش های کم عمق پلت فرم کربناته از نوع رمپ برای قسمت فوقانی سازند چهل کمان باشند. مطالعه دیرین زیست شناسی آن ها نشان دهنده تعلق حوضه رسوبی کپه داغ به قلمرو تتیس می باشد. این جنس تاکنون از بخش های مختلفی از آسیای مرکزی، اروپای شرقی، مرکزی و غربی نیز گزارش گردیده است. با توجه به حضور این جنس در بخش فوقانی سازند چهل کمان (پالئوسن پسین، ائوسن پیشین) حوضه رسوبی کپه داغ، پیشنهاد می شود حضور این جنس در لایه های به سن بعد از ائوسن پیشین به سمت اروپا، نشان دهنده مسیر مهاجرت جنس مزبور از شرق به غرب بوده که می توان حوضه توران را شرقی ترین نقطه حضور این تاکسا در نظر گرفت که در طی آن حوضه آناتولی ترکیه نیز در وسط این مسیر قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!