تعادلات پاراژنزی، تخمین دما و XCO2 تشکیل سنگ های کالک- سیلیکات منطقه جلبر؛ جنوب ارومیه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
دولومیت های سیلیسی منطقه جلبر به واسطه نفوذ توده آلکالی گرانیتی بالستان در اوایل سنوزوئیک دچار دگرگونی مجاورتی شده-اند. پاراژنز اصلی مشاهده شده در منطقه Cal+Tlc+Srp±Tr±Di می باشد. تالک اولین کانی تولید شده در هاله مجاورتی بوده و به همراه کانی های کربناته دیگر و اندکی کوارتز تخریبی مولد سرپانتین به عنوان فراوان ترین کانی ظاهر شده، در منطقه بوده است. با پیاده کردن ترکیب شیمیایی واقعی نمونه های تجزیه شده در نمودار سازگاری SCM ملاحظه می شود تمامی نمونه ها تقریبا در امتداد خط اتصال کلسیت – سرپانتین قرار می گیرند. این مطلب بیانگر در حال تعادل بودن این پاراژنز در کالک – سیلیکات های منطقه مذکور است. با در نظر گرفتن عدم تبلور الیوین و بروسیت و فشار ثابت 2 کیلوبار برای دگرگونی مجاورتی و با کمک پتروژنتیک گریدهای استاندارد بیش ترین دمای ناشی از نفوذ توده در کربنات های جلبر کمتر از 50±500 درجه سانتی گراد ارزیابی شده است. با توجه به اینکه سرپانتین در این نوع سنگ ها تنها تحت شرایط سیال بسیار غنی از آب متبلور می شود و با استفاده از محاسبات نرم افزار ترموکالک، X CO2 کمتر از 05/ 0 تعیین شده و دمای به دست آمده تایید شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!