بررسی تاثیر آموزش بر مبنای «مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی» بر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر در سنین باروری

پیام:
چکیده:
مقدمه

مدل رفتار برنامه ریزی شده چارچوب مفیدی برای پیش بینی رفتارهای بهداشتی فراهم می نماید. اضافه نمودن خودکارآمدی به مدل رفتار برنامه ریزی شده، عامل موثرتری در پیش بینی رفتار می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای «مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی» بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر سنین باروری صورت پذیرفت.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه تجربی بود. تعداد 70 نفر از زنان کارگر در دو کارخانه لواشک سازی (35 نفر گروه مداخله و 35 نفر گروه کنترل) به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه معتبر و پایای«بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر»؛ ابزار جمع آوری داده ها بود. ابزار یک بار قبل و یک با بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج پیش آزمون نشان داد قبل از مداخله آموزشی در تمامی حیطه ها (نگرش، هنجار فردی، درک کنترل رفتار، خودکارآمدی، قصد و رفتار) بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0≤P) اما بعد از مداخله آموزشی میانگین امتیازات نگرش، هنجار فردی، درک کنترل رفتار، خودکارآمدی، قصد و رفتار نسبت به رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در گروه مداخله افزایش یافت. همچنین بیشترین تفاوت میانگین در حیطه خودکارآمدی بود.

نتیجه گیری

«مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی» به عنوان الگوی قابل قبولی جهت طراحی مداخلات و ارتقای رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1287724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!