بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
با استفاده از مسواک همواره نقاطی از نواحی اینتر پروگزیمال قابل دسترس نمی باشد و حذف پلاک از این نواحی با استفاده از نخ دندان لازم است. هدف این مطالعه بررسی عوامل تعیین کننده بر رفتار استفاده از نخ دندان در دانش آموزان دبیرستانی براساس الگوی فرا نظریه ای می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی می باشد که با حضور 653 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان پاکدشت که به روش نمونه گیری خوشه ایمرحله ای انتخاب شدند، در اردیبهشت سال 1391انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات زمینه ای، مراحل تغییر، خودکارآمدی، موانع و مزایای درک شده جهت جمع آوری داده ها بود. روایی محتوایی با استفاده از جدول لاوشه و97/0CVI= و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (83/0) تایید شد. داده ها با نرم افزار 15 SPSSو آزمونهای logistic Regression spearman Correlation، nonparametric tests، ANOVAs مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
اکثریت دانش آموزان با73 درصد (477 نفر)، در استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند. نمره خودکارآمدی و مزایای درک شده آزمودنی ها در مراحل اولیه تغییر رفتار پایین تر و موانع درک شده در مراحل اولیه بالاتر از مراحل نهایی بود (000/0 p<). همچنین افزایش میزان خودکارآمدی درک شده، شانس اقدام به استفاده از نخ دندان و نگهداری این رفتار به مدت بیشتر از 6 ماه را افزایش می دهد و افزایش در موانع درک شده افراد این شانس را کاهش می دهد (000/0 p<).
نتیجه گیری
درصد بالایی از دانش آموزان جهت استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند، که احتمالا در آینده در معرض پوسیدگی بین دندانی قرار خواهند گرفت. برمبنای الگوی فرانظریه ای خودکارآمدی درک شده، مزایا و موانع درک شده از عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان می باشند که دربرنامه ریزی های آموزشی باید مد نظر قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1288348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!