پروتئین غشایی MDR1 و نقش آن در سیستم ایمنی و اختلالات عصبی

چکیده:
سابقه و هدف
MDR1 امروزه به عنوان شناخته شده ترین ترانسپورتر دخیل در مقاومت دارویی در سرطان های مختلف مورد توجه قرار گرفته، اما اهمیت این پروتئین در سیستم های مختلف بدن و نقش عملکردی آن در سایر بیماری ها کم تر مورد بررسی واقع شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقشMDR1 در سیستم ایمنی و نیز اختلالات عصبی، و امکان استفاده از این پروتئین در درمان بیماری های مرتبط می باشد.
مواد و روش ها
مقاله حاضر با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی Pubmed،Google scholar، ScienceDirect و Elsevier به بررسی 68 مقاله معتبر داخلی و خارجی که در بازه زمانی سال های 1998تا 2014 منتشر شده می پردازد و در مواردی به تجاربی که گروه ما در دانشگاه اصفهان در خصوص این پروتئین به دست آورده اشاره می شود.
یافته ها
بیان پروتئین MDR1 در بلوغ سلول های دندریتیک و مهاجرت به گره های لنفاوی، و هم چنین در فرآیند فعال شدن لنفوسیت های T نوع CD8+ و CD4+افزایش می یابد. در مقایسه با سایر جمعیت های لوکوسیتی، سلول های NK دارای بالاترین سطح بیان برای MDR1 می باشند. فعالیت این پروتئین در سلول های naive B گزارش شده هم چنین در سلول های اندوتلیال مویرگی مغز، درگیر در ایجاد سد خونی - مغزی، به منظور جلوگیری از ورود مولکول های کوچک دارویی و التهابی به داخل سیستم عصبی مرکزی، مشاهده می شود. این فعالیت در بیماری های گوناگون تخریب کننده سیستم ایمنی کاهش می یابد.
استنتاج
این مطالعه به شناسایی اهمیت و عملکرد بیان پروتئین MDR1 در سلول های سیستم ایمنی و اندوتلیال مویرگی مغز پرداخته است. نقش این پروتئین و عملکرد تغییر یافته آن در بیماری های گوناگون تخریب کننده سیستم ایمنی و عصبی، به تفصیل بیان شده است.بی شک شناخت جامع نقش چندجانبه پروتئین MDR1 در تلاش جهت درمان این اختلالات، راه گشا خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1290178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!