تبیین نقش تجارب زایمانی زنان در انتخاب نوع زایمان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رضایت نهایی زنان از زایمان تحت تاثیر توقعات و تجربه واقعی آنان قرار می گیرد. تجارب زایمانی یکی از علل افزایش انجام سزارین بر اساس تقاضای مادراست. این مطالعه باهدف تبیین نقش تجربه زایمانی قبلی بر نحوه تصمیم گیری زنان در مورد نوع زایمان بعدی انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه کیفی با طراحی توصیفی-اکتشافی انجام گرفت. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف در کلیه زنانی که سابقه حداقل یک بار زایمان به روش طبیعی یا سزارین یا هر دو را داشتند و تا شش ماه پس از زایمان به مراکز بهداشتی درمانی شهر ساری مراجعه نمودند تا زمان اشباع اطلاعاتی انجام شد. پس از مصاحبه با 16 مادر شامل 10 مادر سزارینی و 6 مادر با زایمان طبیعی اشباع اطلاعاتی حاصل شد. از مصاحبه عمیق چهره به چهره نیمه سازمان یافته برای کشف تجارب استفاده شد. تجزیه وتحلیل و کدبندی اطلاعات همزمان با نمونه گیری و به شیوه آنالیز محتوا و با روش گرانهیم و لاندمن انجام شد.
یافته ها
تعداد 166 کد اولیه استخراج شد که با ادغام آن ها 2 درون مایه اصلی تحت عنوان عوامل تاثیرگذار در انتخاب زایمان طبیعی و عوامل تاثیرگذار در انتخاب سزارین پدیدار شد. 4 درون مایه های فرعی که طبقه عوامل تاثیرگذار در انتخاب زایمان طبیعی را تشکیل داد شامل مدیریت درد، مدیریت استرس، تجربه پیامدهای زایمان طبیعی و کمتر بودن هزینه ها بود. 5 درون مایه های فرعی که طبقه عوامل تاثیرگذار در انتخاب زایمان سزارین را شکل داد شامل عدم هوشیاری هنگام سزارین، سریع تر انجام شدن زایمان سزارین، پیامدهای زایمان سزارین، داشتن آگاهی و رفتار و عملکرد کارکنان بود.
بحث و نتیجه گیری
تجارب مثبت زایمانی باعث نگرش مثبت مادر به زایمان طبیعی می شود. بر اساس یافته ها زنان اغلب سزارین را به عنوان راهکاری برای عدم رویارویی با تجارب منفی زایمان طبیعی انتخاب کردند. به نظر می رسد بسیاری از عوامل منجر به ایجاد تجارب منفی زایمانی قابل اصلاح می باشند. بنابراین توجه به عوامل مشوق یا بازدارنده در هر دو نوع زایمان می تواند در کاهش تقاضای سزارین موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1291173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!