شیوع پرفشاری خون در افراد بالای 30 سال شهر بندرعباس

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرفشاری خون از شایع ترین و مهمترین عوامل خطرساز بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود. تغییرات سریع اجتماعی اقتصادی دهه اخیر سبب شده که شیوع بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی - عروقی از جمله پرفشاری خون روبه افزایش باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی شیوع پرفشاری خون و برخی عوامل مرتبط با آن در افراد بالای 30 سال شهر بندرعباس در سال 1391 صورت گرفت.
روش کار
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است. در این تحقیق، 1531 نفر از افراد بالای 30 سال شهر بندرعباس به روش نمونه گیری خوشه ایمورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه و معاینه بالینی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، فشارسنج جیوه ای و ترازوی دیجیتالی قابل حمل بود. داده ها با نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون های کای دو، تی تست و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید. 05/0P< از نظر آماری معنی دار تلقی گردید.
نتایج
شیوع پرفشاری خون در جمعیت مورد مطالعه 3/35 درصد تعیین شد که این میزان در مردان (38 درصد) و در زنان (33 درصد) بود. نتایج مطالعه نشان داد که با افزایش نمایه توده بدنی شیوع پرفشاری خون نیز افزایش می یابد. به طوری که 1/58 درصد افراد مورد مطالعه دارای 25≤BMI بودند. همچنین بین BMI بالاتر از 25 در زنان (94/34) و مردان (18/23 درصد) اختلاف معنی دار بود (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد شیوع پرفشاری در شهر بندرعباس بالا ایت و به نظر می رسد عواملی از جمله BMI، سن، جنس، دیابت، چربی خون در ابتلا افراد به پرفشاری خون تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!