تاثیر همزیستی اندوفایت نئوتیفودیوم بر رشد، جذب نیکل و رنگیزه های فتوسنتزی در دو ژنوتیپ از فسکیوی بلند (Festuca arundinacea)

پیام:
چکیده:
آلودگی خاک به فلزات سنگین از مهمترین مسائل زیست محیطی است که بر سلامت محصولات کشاورزی و در نتیجه انسان اثرات سوء گذاشته است. قارچ های اندوفایت گروهی از قارچ ها هستند که تمام دوره زندگی خود را در بخش های هوایی گیاهان میزبان می گذرانند بدون اینکه علائم بیماری را در گیاه ایجاد کنند. این قارچ ها سبب ایجاد مقاومت بیشتر گیاهان میزبان به تنش های زیستی و غیر زیستی می شوند. در این پژوهش دو ژنوتیپ از گیاه فسکیوی بلند (B 75 و C75) به دو صورت آلوده به قارچ اندوفایت (E+) و بدون قارچ (E-) در خاک های آلوده به غلظت های 0، 30، 90 و ppm 180 نیکل، در سه تکرار رشد داده شدند. دو ماه پس از قرار گرفتن گیاهان در تیمار نیکل، شاخص های رشد شامل وزن تر ریشه و اندام هوایی، نسبت ریشه به اندام هوایی، جذب نیکل در ریشه و اندام هوایی و همچنین محتوای کلروفیل و کاروتنوئید برگ ها اندازه گیری شد. طبق نتایج، قارچ های اندوفایت سبب افزایش محتوای کلروفیل در برگ های هر دو ژنوتیپ و افزایش جذب نیکل، فقط در ژنوتیپ B75 فستوکا شدند. نتایج همچنین نشان دهنده بهبود رشد و افزایش مقاومت ژنوتیپ B 75 فسکیوی بلند به تنش نیکل در اثر آلودگی با اندوفایت بود در حالیکه در ژنوتیپ C75 گیاهان فاقد اندوفایت مقاومت بیشتری به تنش نیکل نشان دادند. نتیجه فوق می تواند بیانگر این مطلب باشد که چگونگی اثر قارچ های اندوفایت در گیاه میزبان به ژنوتیپ میزبان وابسته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1294358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!