تاثیر مکمل یاری کلسیم و ویتامین D بر عوامل التهابی و آدیپوسیتوکین ها در افراد دارای سطوح ناکافی ویتامین D سرم و مبتلا به دیابت نوع 2: کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تا کنون هیچ مطالعه ای جهت بررسی تاثیر مکمل یاری کلسیم و ویتامین D بر فاکتور های التهابی و آدیپوسیتوکین ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای سطوح ناکافی ویتامین D سرم هستند انجام نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مکمل یاری کلسیم و ویتامین D بر بیومارکرهای التهابی و آدیپوسیتوکین ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سطوح ناکافی ویتامین D سرم انجام گردید.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 118 فرد مبتلا به دیابت به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: 1- دریافت هفته ای 50000 IU ویتامینD و پلاسبوی کلسیم، 2- دریافت روزانه 1000 mg کلسیم کربنات و پلاسبوی ویتامین D، 3- دریافت هفته ای 50000 IU ویتامین D و روزانه 1000 mg کلسیم کربنات و 4- دریافت پلاسبوی ویتامین D و کلسیم به مدت 8 هفته. در ابتدای مطالعه و پس از 8 هفته سطوح خونی عوامل التهابی و آدیپوسیتوکین ها تعیین شد.
یافته ها
مکمل یاری هم زمان کلسیم و ویتامین D سبب کاهش معنی دار لپتین (تغییرات از ابتدای مطالعه 19±92- در برابر 18±9- ng/ml در گروه پلاسبو، 001/0P<)، IL-6 (تغییرات از ابتدای مطالعه 1±4- در برابر 1±3- ng/ml در گروه پلاسبو، 001/0P<) و TNF-α (تغییرات از ابتدای مطالعه 3/1±4/3- در برابر 2/1±1/0- pg/ml در گروه پلاسبو، 04/0P=) گردید. افرادی که فقط مکمل کلسیم دریافت میکردند کاهش بیشتری در hs-CRP در مقایسه با پلاسبو پس از تعدیل سطوح ابتدایی داشتند (تغییرات از ابتدای مطالعه 25/0±07/0- در برابر 24/0±02/0- ng/ml در گروه پلاسبو، 09/0P=).
نتیجه گیری
مکمل یاری هم زمان کلسیم و ویتامین D سبب بهبود التهاب از طریق کاهش فاکتورهای التهابی IL-6، TNF- در افراد دارای سطوح ناکافی ویتامین D و مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!