تاثیر عصاره تخلیص شده پلاکت های خون بر روی رشد و بقاء اووسیت و فولیکول پره آنترال موش سوری نژاد NMRI

پیام:
چکیده:
مقدمه
عناصر موجود در محیط کشت می تواند تاثیر فزآینده ای در رشد و تکوین فولیکول و اووسیت در محیط آزمایشگاهی داشته باشد. در مطالعه حاضر اثر عصاره پلاکت های خون روی رشد و بقای فولیکول و اووسیت در محیط آزمایشگاهی بررسی شده است.
روش بررسی
فولیکول های پره آنترال موش سوری نابالغ نژاد NMRI با ابعاد 100 تا 130 میکرومتر تهیه گردید. فولیکول ها برای مدت 12 روز در محیط های متفاوت کشت داده شدند. محیط ها حاوی 5 و 10 درصد عصاره پلاکت های خون (PL) به عنوان محیط مورد آزمایش و دو محیط دیگر حاوی 5 و 10 درصد سرم گاوی (FBS) به عنوان محیط کنترل بودند. محیط کشت هر یک روز در میان تعویض گردید. در نهایت درصد بقاء و رشد فولیکول توسط میکروسکوپ اینورت یک روز بعد از کشت و در پایان کشت بررسی گردید.
نتایج
بعد از 12 روز کشت اووسیت ها رشد معنی داری در محیط های دارای عصاره پلاکت های خون((PL نشان دادند و توانستند به اندازه اووسیت های بالغ در محیط کنترل برسند. تعداد فولیکول ها بعد از یک روز در محیط حاوی 10% FBS و محیط های آزمایشی نسبت به 5%FBS کاهشی معنی دار داشتند (05/0p<). اما در پایان دوره 12 روزه کشت بیشترین بقاء متعلق به محیط آزمایشی حاوی 5% PL بود و تعداد فولیکول در دیگر گروه ها کاهشی معنی دار نسبت به این گروه آزمایشی نشان دادند (05/0p˂).
نتیجه گیری
عصاره پلاکت های خون باعث بهبود محیط کشت فولیکول شده و در رشد اووسیت و میزان بقاء فولیکول ها موثر می باشد. به نظر می رسد PL می تواند به عنوان مکمل یا یک جایگزین مناسب برای سرم های معمول از جمله FBS باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1265 تا 1273
لینک کوتاه:
magiran.com/p1296235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!