هماکارها؛ پنجره ای باز به دنیای مراقبت از کودکان فلج مغزی

پیام:
چکیده:
هدف
هماکار، به مشغولیت دو یا چند نفر در یک کاره اطلاق می گردد که افراد به صورت فعالانه و در یک چارچوب زمانی، به صورت جسمی، هیجانی و فکری در آن درگیر هستند. هدف از این مطالعه، تبیین هماکارهای مادران کودکان فلج مغزی از دیدگاه مادران، کودکان فلج مغزی و کاردرمانگران در جامعه ایرانی بود.
روش بررسی
این مطالعه کیفی قسمتی از یک مطالعه نظریه پایه است که با مشارکت 3 کودک فلج مغزی، 13نفر از مادران آنها و 6 کاردرمانگر انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در ادامه نمونه گیری نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه فردی و گروهی به صورت نیمه ساختارمند، مشاهده هدفمند در منزل و کلینیک، فیلم ویدئویی و خاطره جمع آوری شد. کلیه مصاحبه ها ضبط شده، بازنویسی و مرور شدند. سپس به روش تحلیل محتوی کیفی و با استفاده از آنالیز مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از مجموع مصاحبه ها، 695 کد باز یا اولیه بدست آمد. این کدها در طی فرایند تجزیه و تحلیل در چهار درونمایه اصلی: مواجهه با مشکلات مراقبت فردی، پی جوئی برای درمان، چالش های تطابقی مراقبت آموزشی و محدود شدن اوقات فراغت والدین به عنوان هماکارهای اصلی مادران کودکان فلج مغزی طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری
شناخت هماکارها، نگرش ما را نسبت به مراقبت های ویژه ای که مادران کودکان فلج مغزی، علاوه بر مراقبت های معمولی، در قبال فرزندانشان انجام می دهند توسعه داده و به مدیریت مراقبتی کودک برای مدت زمان طولانی کمک کرده و آگاهی ما را از مشکلات و موانع مراقبتی افزیش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1296661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!