بررسی مقایسه ای ارزشیابی درونی گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سال های 92-1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه ای وضعیت گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط از نقطه نظرات مختلف و تعیین روند تغییرات آن طی سال های مورد مطالعه و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها به منظور ارتقای سطح کیفیت گروه بود.
روش کار
پژوهش توصیفی حاضر به مدت شش سال در فاصله زمانی سال های 92-1387 در گروه بهداشت محیط انجام شد. اهداف، اعضای هیات علمی، دانشجویان، دوره های آموزشی و برنامه های درسی، فرایند یاددهی، یادگیری و دانش آموختگان گروه مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس ملاک ها و نشانگرها تدوین شد. ابزارهای اندازه گیری عبارت از مصاحبه، مشاهده، پرسش نامه و چک لیست ها بودند. برای هر یک از ملاک های مورد ارزیابی بر اساس اهمیت آن ها در مقایسه با دیگر نشانگرها، وزن دهی صورت گرفت. در نهایت بر اساس امتیاز کسب شده با توجه به معیار لیکرت (Likert) و حداقل و حداکثر وزن حاصل شده، نتیجه کلی هر یک از ملاک ها مشخص گردید.
یافته ها
اهداف، آیین نامه ها، هیات علمی، دانشجویان، دوره های آموزشی، فرایند یاددهی و یادگیری و دانش آموختگان هر یک به ترتیب 766، 522، 214، 131، 197، 171 و 116 امتیاز را اخذ نمودند.
نتیجه گیری
گروه بهداشت محیط از کل 361 امتیاز، 302 امتیاز کسب نمود. وضعیت گروه طی شش سال ارزیابی در مجموع مطلوب بود و روند رو به رشدی داشت که این امر نشان دهنده ارتقای کیفیت است. تنها مورد نامطلوب، عدم وجود اعتبار مالی مشخص بود که در عمل در حیطه تصمیم گیری مستقیم گروه نبود. با توجه به شناخت تنگناها، توصیه می شود که توان گروه در جهت اخذ و تامین اعتبار لازم برای ارتقا متمرکز گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p1298976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!